Friday, March 12, 2010

Fikir fikirlah sendiri!

Sebagai seorang pemimpin, memang hasratnya untuk bukan sahaja berlaku adil, tetapi dilihat adil. Memerintah dengan adil adalah amanah dan bagi orang orang Islam, amanah ini akan dipersoalkan dihadapan Allah SWT kelak.

Adakah adil itu hanya bermaksud kesamarataan atau adil lebih kepada keseimbangan. Terpulanglah pada setiap rakyat memilihnya. Jika kesamarataan dipilih, kelompok pemikiran macamana mereka itu dan jika keseimbangan apakah perbezaan pemikiran gulongan ini?

Dua pendapat inilah sentiasa bertembung, dan selagi tidak ada kesedaran, pemahaman dan tolak ansur, sampai bila bila pun kecurigaan antara satu sama lain diantara pemahaman ini akan berterusan. Kesamarataan adalah gulongan yang sudah memperolehi kestabilannya serta kejayaan dan keseimbangan adalah gulongan yang masih terkapai kapai untuk berpaut.

Lima puluh tahun gulongan kesamarataan ini memburu,mengejar dan berkorban untuk memperolehi kestabilan, sedangkan gulongan keseimbangan sudah lima puluh tahun masih juga terkapai kapai walau pun pelbagai keistemewaan dan bantuan telah dihulurkan. Walau pun gulongan kedua ini telah dilihat mengecapi sedikit kemajuan, namun tidak memiliki kekuatan jati diri untuk menempis pengaruh gulongan kesamarataan.

Harus difahami dan disedari bahawa berlakunya perubahan lanskap politik Malaysia adalah disebabkan gulongan kesamarataan yang sudah hilang kesabaran. Mereka telah mengungguli bidang ekonomi negara, malah jika dilihat banyak lagi bidang yang mereka pegang kecuali kaki tangan awam, PDRM dan ATM. Tiga sektor inilah sahaja yang belum berdaya mereka mengungguli.

Kejayaan mereka ini selain dari rajin, dedikasi serta menyedari keupayaan mereka, gulongan ini sentiasa bersatu. Perpaduan pada mereka amatlah penting. Sejarah juga memperakui penyatuan mereka dan hanya kadangkala penyatuan ini bertukar arah menjadi negatif. Tapi pokoknya perpaduanlah yang membuat mereka berjaya dan kuat.

Selain dari perpaduan, mereka juga dilihat lebih berjaya dalam taktik "pecah dan perintah." Mereka sentiasa mendukong "beralah bukan mengalah." Itulah pendekatan oleh DAP apabila beralah membiarkan Anwar Ibrahim terus menjadi Ketua Pembangkang sebab matlamat golongan yang minta kesamarataan adalah lebih besar dari sekadar Ketua Pembangkang.

Oleh kerana matlamat inilah Gerakan dan MCA kurang berperanan untuk memperkukuhkan Barisan Nasional dan mencetuskan senario dalaman agar tidak dilihat tidak membantu. Kesian sungguh pada UMNO dan paling kesian kepada Perdana Menteri mencanang 1Malaysia dan transformasinya. Dengarlah sama pandangan pandangan orang orang biasa ini dan janganlah jadi "tikus memperbaiki labu."
Time for MCA members to ask about party's future direction
Gerakan calls on Perkasa not to play race card
Teng urges Umno, BN not to accept Zulkifli
GERAKAN nak keluar daripada BN?
Kedah Gerakan asks Najib to allow local elections
Mansuh ISA: Gerakan sokong GMI

No comments: