Wednesday, August 12, 2009

Penyeludupan - Malaysia Terpilih, benar atau tidak?

Sebagai rakyat Malaysia perasaan marah dan sedih apabila sering sangat diberi label sebagai negara yang menjadi pusat kegiatan yang tidak sihat lagi tak bermaruah.

Malaysia pernah dikatakan sebagai pusat penyeludupan dadah, kemudian tempat pembiakan pengganas, pusat penyeludupan manusia dan sekarang penyeludupan haiwan liar. Kata orang orang dulu, "kalau tidak ada angin masakan pokok boleh bergoyang."

Walaupun kerajaan sentiasa menafikan keujudan aktiviti aktiviti seumpama ini tetapi kadang kadang ada juga berita berita dimana pihak berkuasa berjaya menumpaskan sindiket sindiket menjalankan kegiatan ini dan yang paling ketara adalah kegiatan dadah, tak kiralah memproses atau menyeludup.

Apakah sabenarnya yang sedang berlaku? Adakah penguat kuasaan undang undang di Malaysia begitu lemah sehingga negara ini dipilih untuk bermacam macam kegiatan haram? Adakah risikan risikan pihak berwajib tidak setanding dengan kecekapan pihak pihak sindiket tersebut yang senantisa dihadapan (one step ahead) atau ada lain lain kelemahan?

Dari sudut perundangan, saya yakin sentiasa dikaji dengan cabaran semasa, apalagi yang tak kena, malah jika diperhatikan agensi agensi penguatkuasaan dilihat mempunyai specialist pada bidang bidang yang dikira sangat penting. Dimulakan dengan Bahagian Pencegah Penyeludupan, Marine, Jabatan Narkotik, Jabatan Jenayah Komersil, Jabatan Jenayah, Suruhanjaya Pencegah Rasuah dan banyak lagi. Jadi apa yang masih kurang dan kenapa pihak luar pula lebih tahu apa yang berlaku diMalaysia dari agensi agensi yang dipertanggung jawabkan?

Dengan keadaan politik dan ketenteraman yang merisaukan ditambah pula dengan persepsi negatif ini, dimana kedudukan Malaysia sekarang. Adalah diharap tidak akan jadi indah khabar dari rupa. Selidik dan kaji dimana kelemahan dan diharap pemimpin pemimpin negara janganlah telan bulat bulat apa yang dipersembahkan.

No comments: