Wednesday, July 22, 2009

Dimana lagi credibiliti PDRM?

Penubuhan Suruhanjaya DiRaja telah dipersetujui, apalagi yang harus diperkatakan? Mungkin pihak kerajaan mempunyai alasan alasan yang munasabah pada pandangan jemaah kabinet. Kegusaran sekarang tentang fungsi PDRM, adakah tertubuhnya suruhanjaya ini sedikit sebayak menyoalkan tentang kewibawaan PDRM? Apakah perbezaan siasatan kes kematian saksi ini dengan kes kes kematian tahanan tahanan lain?

Adakah dengan penolakan IPCMC oleh PDRM sudah menjadikan PDRM tidak berwibawa? Kalau jawapannya ya! bagaimana pula kes kes yang melibatkan penjenayah dari gulongan miskin dan dianggap berprofil rendah? Adakah hak asasi mereka tidak penting atau siasatan dan pendakwaan PDRM itu betul dan tiada cacat celanya? Dimana pembelaan keatas insan insan ini, yang tiada siapa benar benar menitik berat tentang keadilan kepada mereka? Kalau ya! pun sekadar mencari mileage politik sahaja.

Apakah kriteria untuk satu satu kes itu dianggap berprofil tinggi atau rendah. Bagaimana pula kes kes penculiksn kanak kanak, penderaan pekerja pekerja asing atau penyeludupan manusia yang menggugatkan imej negara? Kenapa kes kes seumpama ini tidak juga ditubuhkan satu badan suruhanjaya penyiasat bagi membungkarkan punca dan sebab musabab yang mencemarkan imej negara?

Untuk meningkatkan imej dan kewibawaan PDRM dari terus menjunam saya berpendapat janganlah diganggu gugat tugasan yang menjadi tugas hakiki PDRM iaitu, merisik, mengesan, menangkap dan mendakwa. Peluang sepatutnya diberi dan hasilnya masih boleh dikaji semula jika sebarang "stone was not unturned," "Who else are the best than the expert themselves." Siapakah yang lebih menyayangi PDRM, melainkan warga PDRM sendiri, oleh itu saya percaya semua warga PDRM harus berperanan secara jujur dan ikhlas dengan satu niat mensucikan tugasan PDRM yang suci ini dari terus dicemarkan dan diaibkan." Earned your respect, do not demand a respect"

No comments: