Sunday, July 5, 2009

Masa sudah tiba untuk bermuhasabah

Saya kira sudah masanya semua umat melayu islam memulakan muhasabah diri. Bermuhasabah meneroka mekanisme untuk mempertahankan agama islam yang suci, maruah bangsa yang berpecah dan credibiliti negara yang tercemar.Terokailah kesilapan sendiri dan bukan orang lain.

Selepas pilihanraya umum ke-12, apabila pihak Pakatan Rakyat meraih sokongan yang tidak terduga, phak pihak yang telah lama kepingin kuasa mula menunjukan kemaruknya. Pihak pihak yang berkenaan merasa merekalah segala galanya. Undang undang tidak dihormati, keadilan jabatan kehakiman dipersoalkan, penguat kuasa undang undang ditomahkan, kewibawaan pemimpin pemimpin kerajaan persekutuan diperkecilkan, keistemewaan orang melayu dipertikaikan.

Malah kemasukan abad ke21 ini dilihat bukan manusia bertambah maju, tetapi berbalik kezaman jahiliah. Apa tidaknya, rata rata memperjuangkan hak homoseksual yang kononnya itu adalah hak asasi. Kalimah Allah dipersendakan, Junjogan besar Nabi Muhammad saw di hina pun tidak ada perasaan, berbogel dihalalkan walau pun didalam rumah, mencarut dihalalkan. Orang melayu dahulu adalah sinonim dengan Islam tetapi pada zaman zaman mutakhir ini bila kaum kaum lain menulis perkataan "melayu" penulis tersebut mesti membuat perbezaan dengan menulis "malay muslim" atau melayu muslim. Apa sebabnya, sebab sekarang ini mungkin sudah banyak orang melayu dewasa ini sudah tidak muslim. Inilah malapetaka, sedikit demi sedikit akan terhapuslah orang melayu dan islam dek mengejar keduniaan yang berlebihan.

Sama ada orang orang yang mengelarkan diri mereka pemimpin, terpelajar dari keterunan melayu dan beragama islam sedar akan hakikat ini adalah tanda tanya yang amat besar? Dimana saja kita berkunjung kita tak akan terlepas pandang keatas aksi aksi keruntuhan akhlak anak anak muda kita. Ini mereka istilahkan sebagai tamadun dan liberalisasi, " lu punya kubur lu jaga wa punya wa jaga" itulah salah satu cara perbualan sekarang.

Dengan rendah diri, saya berdoa kehadrat Allah swt, agar umat melayu islam dan insan insan islam diseluruh dunia akan sedar akan situasi terancam ini. dan sangat sangat berharap kesedaran datang sebelum terlambat. perpatah dalam bahasa Inggeris, "blood is thicker than water" masih ada kebenarannya. Sedarlah insan insan islam dan istilah "greed is the root of all evil" pun masih relevan.Janganlah termakan dengan slogan,life is so short, give peace a chance" kata kata itu adalah kata kata "colonialist"janganlah kita terperangkap sebabnya,"pelanduk selalu melupakan jerat,tetapi jerat tidak lupakan pelanduk" waspadalah akan keasyikan kerana keasyikan itu adalah perangkap.

No comments: