Monday, August 17, 2009

Jika takut dipukul ombak kenapa berumah ditepi pantai?

Membaca berita yang mana SPRM berhasrat menangguh siasatan keatas tomahan bahawa agensi itu keterlaluan amat merisaukan saya. Cuba bayangkan jika semua agensi agensi penguat kuasa undang undang mengambil sikap yang demikian apa yang akan berlaku? Adakah Malaysia akan menjadi negeri "free for all." Saya berdoa agar sindrom seumpama ini tidak berjangkit kepada agensi agensi lain malah lebih komited membenteras sesiapa saja yang memandang enteng dari mematuhi undang undang negara ini.

SPRM tidak sepatutnya merasai tertekan selagi tindakan tindakan yang diambil itu berpatutan dan bukan atas dasar dendam. Ini perlu dipastikan dan berhati hati selepas berbagai tomahan dan anggapan yang dilontarkan oleh pihak pihak yang bersalah atau ingin menegak benang yang basah.

Ikhlas saya syorkan kepada semua agensi agensi penguat kuasa dalan menjalankan tugas yang sangat mencabar ini semua peringkat warga agensi ini sentiasa lengkapkan dengan pengetahuan baik dari segi undang undang teorinya mahupun praktikalnya serta justifikasi jika sesuatu tindakan melebihi norma tugasan. Orang orang sekarang ini semuanya pandai dan licik dan warga penguat kuasa mesti sentiasa "one-step ahead" dan jangan terlalu selesa dan merasai sudah cukup bersedia, tiba tiba bila masa perlu bertindak baru menyedari banyak yang kurang dari pihak lawan. Inilah kelemahan yang sentiasa diperhatikan. Jika warga agensi agensi penguat kuasa senang berputus asa dan lemah dalam melaksanakan penguat kuasaan, letak sahaja jawatan, jika takut dipukul ombak, kenapa berumah ditepi pantai.

Bagi pihak pihak yang disiasat kalaulah tidak bersalah apalah yang ditakutkan. Janganlah terlalu tidak berperikemanuasiaan membuat tomahan dan tuduhan yang keterlaluan dan yang salah pula, berani buat berani tanggung dan janganlah mencari helah dan menyalahkan pihak lain pula. Kebelakangan ini adalah diperhatikan yang salah dapat pembelaan dan yang bohong dimanipulasikan sehingga dipercayai sebagai benar. Adakah orang orang begini disokong untuk memimpin? Mereka mengeluarkan pelbagai tuduhan dan tomahan tentang kerajaan tetapi mereka lah saperti kata perpatah," mengetuk dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih" oleh itu kita rakyat perlu teliti dan jangan mudah dipengaruhi dan tertipu.

No comments: