Thursday, August 20, 2009

Permatang Pasir - UMNO kenapa cari pasal?

Dalam meraih sokongan serta mengembalikan keyakinan, saya tidak faham kenapalah UMNO masih tak mahu menghalusi setiap calon yang dipilih? Apa yang UMNO ingin buktikan dengan meletakan calon yang boleh dipertikaikan? Tidak ada lagi calon yang bebas dari sebarang kontroversi ke? Inikah tanggapan yang UMNO ingin gambarkan? Cakap ingin membenteras polotik wang, tetapi masih simpan orang yang telah dikenal pasti dan sekarang calon yang menimbul keraguan, kenapalah cari pasal?

Umum sedar bahawa politik semasa adalah politik berdasarkan persepsi kenapalah UMNO masih berdegil? Jawapan sebenarnya yang mengetahui adalah yang terpilih dan yang memilih. Tetapi untuk memperolehi keyakinan dan sokongan rakyat, walau apa pun justifikasi yang akan mempertahankan calon berkenaan sedikit sebanyak akan juga timbul persoalan didalam pemikiran pengundi. Ini yang akan dilakukan oleh pihak lawan, tambahan pula kawasan ini menjadi kubu kuat pihak lawan memang mudah untuk pihak lawan mempengaruhi pengundi pengundi Permatang Pasir.

Tertanya juga, sebenarnya apakah UMNO ingin tawan DUN tersebut atau sekadar bertanding sahaja kerana duit dah terlalu banyak dan suka menyusahkan rakyat. Tentu akan lebih baik memberi menang tanpa bertanding pada pihak lawan. Kalau nak bertanding, bertandinglah dengan serious atau ini satu lagi isu nepotism? Bagaimana UMNO berhasrat menyakini rakyat saya pun tak dapat nak telah. Kadang kadang satu berpendapat UMNO memang tidak akan atau tidak mahu berubah dan perubahan hanya retorik sahaja.

No comments: