Friday, September 11, 2009

Adakah Kerajaan BN Tersasar

Mengambil kira dari keputusan kesemua piliharaya kecil yang diadakan dan juga menjadi sejarah dimana setiap satu atau dua bulan ada sahaja kerja lebih untuk Suruhanjaya Piliharaya. Sama ada ketentuaan Allah SWT atau sengaja ingin menguji kekuatan.

Selain dari panggilan Illahi dimana kekosongan terpaksa diisi, pihak pembangkang dilihat begitu yakin sekali mengosongkan kawasan DUN atau Parlimen untuk dipertandingkan semula. Tindakan ini dilihat sebagai disengajakan dengan justifikasi yang lemah. Keluarkanlah apa saja pekong sekali pun tentang pembangkang dan calonnya, curahkanlah peruntukan dan janji manis keputusan tetap menyebelahi pihak pembangkang. Kenapa rakyat masih memberi sokongan kepada pembangkang?

Bukan sedikit transformasi yang dilakukan oleh Perdana Menteri ke-6 dan kabinetnya, sampai ada wakil rakyat yang sanggup tidur dirumah peneroka. Apa inikah yang sebenarnya yang rakyat mahu dan berharap? Adakah apa yang telah ditransformasikan yang dicita citakan oleh rakyat yang terbanyak atau jika diberi ambil saja pangkah tetap Pakatan Rakyat macam Datuk Nik Aziz kata UMNO beri bas naik saja balik Kelantan pangkah bulan. Adakah sikap ini yang ada pada majoriti pengundi sekarang? Jika jawapannya ya! maka rakyat Malaysia sudah menjadi masyarakat oportunis dan tak usahlah lagi menggunakan sentimen "jasamu dikenang" tak laku lagi.

Jika pandangan oportunis disangkal, apa yang tak kena lagi dengan Barisan Nasional sehingga para pengundi masih menunjukan kurang keyakinan? Adakah personaliti yang dipilih oleh untuk memimpin Barisan Nasional dan seterusnya kerajaan yang dipertikaikan? Mungkin juga ada kebenarannya. Tetapi kenapa tidak sahaja mengambil langkah yang dapat memberi keyakinan semula kepada rakyat.

Jika Barisan Nasional masih berpaut kepada personaliti yang dipertikaikan dan cuba mengula gulakan dengan pelbagai perubahan yang kononya itulah dikehendaki majoriti rakyat (termasuk rentak pembangkang) saya rasa matlamat Barisan Nasional telah tersasar. Ambil contoh apa yang Barisan Nasional cuba lakukan untuk menawan semula Kelantan. Berbagai tumpuan dan kelonggaran diberi dan hebahab melalui pelbagai jenis media tetapi PAS masih memerintah selama 4 penggal. Tentu pendekatan pendekatan seumpama itu sudah tidak dipandang dan tak laku lagi. Jadi apa harus Barisan Nasional lakukan dan pendekatan bagaimana harus diambil.

Persoalannya beranikah barisan kepimpinan sekarang berundur jika itu yang terbaik untuk memulihkan keyakinan rakyat? Hanya kepimpinan Barisan Nasional sahaja yang dapat menjawab dan tidak guna lagi menyapu dibawah permaidani dan menegak benang yang basah.

No comments: