Tuesday, September 15, 2009

Apabila Betis diberi,peha pula diminta.

Membaca lapuran media media adalah didapati kedamaian dan persefaham antara kaum masih jauh dari apa yang digembar gemburkan. Api masih dalam serkam dan duri masih dalam daging.

Pilihanraya umum yang ke-12 banyak telah mengubah persepsi rakyat Malaysia dan semuanya dilihat tidak betul dan tidak adil yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional.

Semua yang berkepentingan dan yang sememangnya tidak berpuas hati akan berusaha bersungguh untuk mengambarkan kepincangan dan burukanya kerajaan yang memerintah. Apakah kerajaan sememangnya buruk disemua sektor secara total atau hanya pada kes kes terpencil?

Adalah dicadangkan, walau apa sekali pun alasannya, kerajaan sepatutnya tidak gentar atas apa bentuk protes ugutan atau pun desakan oleh mana mana pihak dan kemenangan untuk sambung memerintah bukanlah dengan cara menjadi saperti "lembu dicucuk hidung". Ini adalah salah satu helah pihak yang berkepentingan yang ingin mengekploitasikan keadaan agar kerajaan dipandang negatif.

Adalah sifat manusia yang bernafsu yang tidak pernah bersyukur dan sentiasa tidak pernah rasa cukup kecuali yang beriman kepada Allah SWT. Tujuan mencapai kedamaian dan kesefahaman kaum bukanlah dengan menurut dengan apa yang dituntut, tetapi perlaksanaan dasar yang telus dan adil. Janganlah pula menutup satu lubang tetapi lubang lain pula yang terbuka.

Dengan itu adalah diharapkan kerajaan jangan biar sikap "beri betis hendak peha" atau "belanda minta tanah". Biarlah ada pendiria sedikit dan jangan dilihat Barisan Nasionan dek terlalu takut hilang kuasa apa pun boleh, pasrah sedikit pada qada dan qadar. Inilah sebabnya ada ahli ahli MIC ( mungkin digunakan oleh pihak pihak tertentu) untuk menghina YAB Tun Mahathir. Saperti kacang lupakan kulit jadinya.

No comments: