Thursday, October 29, 2009

Hal Gaji Mereka Sepakat!

DUN Kelantan lulus kenaikan elaun wakil rakyat - Utusan 27.10.09

Membaca lapuran diatas baru disedari ada juga titik pertemuan antara BN dan PAS. Bila sebut kenaikan elaun wakil rakyat semua setuju.

Kenapa bila cakap tentang kesejahteraan rakyat terbesar ada saja alasan yang diberi. Sebagai contoh kerajaan perpaduan atau perpaduan dan kesatuan orang melayu atau gagasan satu Malaysia kenapa tidak ada kata sepakat?

Bagi yang celik mata berakal terbuka akan memahami siapakah wakil wakil rakyat yang telah dipilih itu kecualilah yang taksub dan buta segala. Cetusan sentimen dan fahaman adakah orang biasa memulakan atau yang berpolitik?

Banyak telah diperkatakan bahawa kerja wakil rakyat ini elaunnya tidak mewah, banyak komitmen, rakyat ingat mereka ini berduit tapi cuba kita kenangkan kembali, mereka inilah mendiami rumah yang selesa, kereta yang selesa dan kadang kadang ada pemandu lagi. Macam mana kata tak berduit?

Ada yang lebih bertuah lagi dilantik pengerusi itu dan ini, semua lantikan itu selalunya ada imbuhan. Tak berduit lagi kah? Adakah wakil wakil rakyat ini tak rasa bersyukur dek kerana platform politik inilah rezeki mereka diizinkan Allah? Apa salahnya berbakti balik kepada masyarakat? Ada yang lebih bertuah dapat mendirikan sebuah rumah baru lagi. Tak cukup cukup lagikah?

Saya rasa jika nak pilih kerjaya sebagai wakil rakyat, terimalah apa yang diperuntukan dan jika elaun patut dinaikan atau diturunkan terima saja dan tak payah bagi apa apa alasan. Menjadi wakil rakyat ini adalah pilihan mereka sendiri dan untuk membolehkan mereka dipilih adalah initiatif mereka sendiri,tiada siapa memaksa. Jika nak senang dan kaya berniagalah jangan diungkit ungkit bakti mereka, sebab wakil rakyat ini sebenarnya adalah orang suruhan rakyat untuk kesejahteraan rakyat dan bukan kesejahteraan wakil rakyat.

Cukup cukuplah dengan pelbagai keistemewaan dan penghormatan diberi, banyak lagi kebajikan rakyat yang memerlukan pembelaan dan perhatian. Untuk mencapai gagasan 1Malaysia,rakyat didahulukan dan percapaian diutamakan kepentingan sedemikian harus diberhentikan terlebih dahulu. Diharap gagasan tidak tinggal gagasan bila temoluk wakil wakil rakyat sahaja dijaga dan bukan rakyat. PERFORMANCE FIRST REWARD LATER dan bukan REWARD FIRST PERFORMANCE LATER.

No comments: