Friday, October 30, 2009

Rasuah - Persepsi Semasa

SPRM Perak siasat - Utusan Malaysia 20.08.09

Kita sering terbaca dalam akhbar apabila sesuatu musibah berlaku seperti keretakan jejambat, jambatan, bangunan dan sebagainya persepsi semasa bukan hal hal lain yang berkaitan tetapi tertumpu kepada perbuatan "RASUAH". Kenapa agaknya persepsi ini didahulukan dari hal hal yang lain.

Adakah setiap keruntuhan atau musibah itu mesti ada kaitan dengan rasuah. Ambil sahaja contoh jambatan tergantung di Kuala Dipang,Perak terus SPRM mulakan siasatan. Adakah ini tindakan pro-aktif atau "trend?" Tidak ada lain lain persepsi yang ada pada minda masyarakat Malaysia?

Menurut laporan, jambatan tersebut telah didermakan oleh seorang dermawan dan tidak ada kaitan dengan Jabatan Kerja Raya. Tetapi jambatan tersebut dibina atas harta kerajaan, tidakkah JKR mempunyai sesuatu kewajipan keatas keselamatan murid murid yang menggunakan kemudahan ini. Katakan jambatan itu dibina atas initiatif sekolah, tetapi adakah staf staf sekolah tersebut diiktiraf pakar dalam bidang teknikal? Siapa lagi yang lebih berwibawa dari staf teknikal JKR atau Majlis tempatan.

Bagaimana pula dengan prosedur? Adakah Guru Besar begitu bebas membina apa sahaja diatas tanah sekolah?
Inilah sedikit dari berbagai sudut yang perlu dilihat dan tidak sewenang wenangnya menggambar bahawa di Malaysia ini semua musibah seumpama ini adalah perbuatan rasuah.

Satu lagu sudut harus disemak, adakah peruntukan yang didermakan itu mencukupi, adakah plan jambatan itu ada kelulusan dari agensi yang bertanggung jawab. Jika faktor faktor diatas tidak perlu dan tidak ada seliaan inilah hasil yang akan diperolehi.

Saperti selalu kita dengar,jika kita bayar RM1.00 kita akan dapat servis nilai RM1 sahajalah. Adakah ini kita mengambil kira. Kenapa kita harus terus mengandaikan setiap musibah mesti ada RASUAH. Teruk sangatkah rakyat Malaysia ini?

Jika inilah persepsi yang sentiasa ditanam dalam hati sanubari rakyat, akhirnya yang tak berlaku pun dikatakan berlaku. Yang amat menyedihkan apabila agensi agensi yang ada sangkut paut telah menjadi defensif kerana takut ditanggap serong dan mula mencari "kambing hitam". Sindrom ini harus dihapuskan dan pada jurucakap jurucakap agensi agensi, berpandangan jauh lah sikit dan janganlah "over defensive" dan jangan sesekali menimbulkan sebarang syak wasangka atau tanggapan incompetency oleh rakyat terhadap agensi agensi ini.

Sayangkanlah negara ini dan berilah imej yang baik kepada bumi bertuah ini. Jika betul rasuah sudah berleluasa ambil semua tindakan segera, jika tidak ada bukti secara "direct" semak atau siasat segala harta terkumpul termasuk kediaman kediaman yang amat selesa serta bagaimana diperolehi? Adakah proxy proxy terlibat, semua perlu diterbalikan dan undang undang perlu disemak semula sehingga kaku kepada yang bercita cita melibatkan diri dalam jenayah ini. Kenapa pinjaman berjuta juta boleh diluluskan dan atas kriteria apa pinjaman itu diluluskan? Adakah sebab sianu itu berpengaruh atau adik beradik orang yang berkuasa dan sebagainya. Ini semua perlu dihalusi serta telus.

Pokoknya yang diamanahkan menguat kuasakan amanah ini perlu berani, jujur dan adil dan tidak mempunyai cita cita lain selain dari mendapat keredaan Allah SWT. Adakah kita masih mempunyai orang orang saperti ini?????

No comments: