Tuesday, October 27, 2009

Sidang DUN Perak - Hentikan yang remeh, bersidanglah!

Mereka juga sebahagian dari pengubal undang undang dan mereka juga jambatan antara rakyat dengan institusi tertinggi kerajaan iaitu Parlimen atau Dewan Undangan Negeri dan mereka juga yang menyalak bahawa jenayah diMalaysia ini tinggi dan kononnya hanya 1(satu) peratus sahaja rakyat Malaysia rasa selamat. Tetapi apa yang telah dan sedang mereka lakukan?

Bukankah mereka ini juga penyumbang kepada peningkatan kadar jenayah negara? Tak kiralah jenayah indek atau yang tak berindek, pokoknya lapuran polis dibuat polis kenalah ambil tindakan. Inilah dinamakan jenayah terancang yang sama ada sedar atau tidak telah membantu kepada penjenayah tegar untuk mengambil kesempatan keatas kekalutan yang ditimbulkan oleh ahli ahli politik. Ini dinamakan,"The commission of crime through diversion," macam dalam tayangan Astro Tamil Box Office pula.

Satu lagi penyumbang meninggkatkan keberanian penjenayah dan membantutkan soal siasat adalah keprihatinan pembela pembela membela penjenayah ini kononnya atas dasar kemanusiaan. Ini pun satu lagi "political mileage" bukannya ikhlas sangat, bayaran guaman masih dikenakan dan nama pun dapat, publisiti pun dapat, apa mahu lagi, tiga dalam satu(3 in 1).

Dengarlah penyokong penyokong yang menyokong guna akal dan jangan membabi buta menyokong, silap silap masuk rumah pasong. Oleh itu pada ahli ahli yang dipilih buatlah kerja dengan apa telah ditakdirkan dan jangan ada "one track mind" bahawa bila memerintah baru efektif, kalau jadi wakil rakyat biasa tak efektif. Kalau betul rasa tak efektif letak jawatan, beri pada yang boleh melaksanakan amanah dengan lebih efektif lagi berakal. Pada pembangkang peluang telah di beri tapi tak pandai jaga inilah akibatnya. Macam sikudong dapat cincinlah.

Jika masih nak berpaut pada status wakil rakyat dan hendakkan pada elaun dan keistemewaan wakil rakyat,pergilah bersidang sebagai wakil rakyat yang berakal lagi tamadun.Janganlah kita hilang akal nanti digelar .......... Biarlah pihak polis menjalankan tugas mereka yang lebih memerlukan. Rasa rasa pihak polis pun dah muak dan loya dengan sikap kebudak budakan wakil rakyat penggal ini. Banyak korja lain lagi YOP!

No comments: