Sunday, October 25, 2009

Janganlah kita diperalatkan!

Ada yang kata ilham didapati dari EGM MCA, ada yang memanipulasikan yang Pakatan Rakyat ada masaalah dalaman dan sebagainya. Itu semua adalah persepsi masing masing malah Nik Aziz pun berhak memberi pandangannya.

Pokoknya kemana akan kesudahannya orang melayu dan kemana pula akan ditempatkan kedudukan agama Islam. UMNO masih menegak yang parti itu masih relevan dan sedang merakyatkan parti tersebut, walau pun masih samar samar lagi. PAS juga mendakwa pendekatannya juga betul, ditambah dengan PKR yang masih bercelaru hala tujunya, habis semua jadi DALCA.

Apa yang terang dan nyata UMNO dan semua parti dalam Barisan Nasional ingin mempertahankan kedudukannya sementara Pakatan Rakyat pula beryakinan kekuasaan pemerintahan Malaysia dapat disapu pada PRU ke13 salepas kejutan yang diperolehi semasa PRU 12. Kedua dua entiti ini akan lakukan apa saja demi merebut kuasa ini.

Dalam usaha inilah, "yang pernah selalu merasa selesa akan rasa tak selesa dan ada yang rasa terpinggir akan rasa terbela." Dalam kekalutan ini kita harus ingat janganlah marah se-ekor nyamuk satu kelambu dibakar. Yang dimaksudkan kelambu dalam kontek ini adalah Islam dan melayu.

Bila kita bercakap tentang intergrasi dan perpaduan kaum, kita harus sedar bahawa untuk melancarkan hastrat ini kita perlukan base. Base untuk memulakan bicara antara kaum kaum diMalaysia. Tanpa satu consolidated base, cakaplah apa bentuk perpaduan pun akhirnya yang lemah akan disedut begitu saja atau tinggal cakap cakap sahaja.

Sabenarnya perpecahan antara sesama kaum melayu terpaksa dilaksanakan diMalaysia. Dengan pendekatan "divide and rule" sahaja berupaya merobek kesatuan orang melayu. Inilah yang sedang dan akan terus dilakukan sehinggalah penghalang utama Perlembagaan Malaysia dapat dipinda untuk tidak memberi keistemewaan kepada mana mana kaum kecuali "the strongest rule." Lihat sahaja dinegara jiran. Sepatutnya dimana bumi dipijak,disitu langgit dijunjung dan bukan saperti belanda minta tanah.

Jadi lihatlah siapa yang dialatkan untuk tujuan divide and rule ini. Renunglah sedalam dalamnya dan janganlah terlalu taksub akan atau oleh sesuatu. Percayalah setiap musibah itu ada hikmahnya dan carilah hikmah itu dan setiap kelemahan itu datangnya dari kita bukan Allah SWT.

No comments: