Thursday, November 12, 2009

Perlukah SPRM tubuh unit khas memantau semua wakil rakyat?

'Pasukan khas SPRM satu usaha tambah baik' - 10.11.09 U.Malaysia
Pegawai SPRM temui menantu Nik Aziz - 10.11.09 U.Malaysia
SPRM panggil semua wakil rakyat - 11.11.09 U.Malaysia
Guan Eng digesa jelaskan status tanah - 11.11.U.Malaysia

Bukan semua wakil rakyat itu tidak jujur atau tidak cekap dalam menguruskan peruntukan, ada juga yang jujur dan tak kurang yang licik sehingga tidak dapat dibuktikan dengan bukti yang kukuh. Itulah pandangan senario yang berhormat yang kita, rakyat Malaysia telah memilih.

Secara moralnya dengan tertubuh Pasukan Khas SPRM bukanlah satu penambah baik tetapi saya lihat ini adalah satu kemestian oleh kerana dah terlalu banyak kerenah tidak jujur berlaku dalam kalangan wakil rakyat. Entah berapa tebalnya tepong ditempek kemuka sehingga perasaan malu tidak langsung kelihatan.Disegi moral juga, kita rakyat Malaysia yang mengundi juga terasa tertipu dan bodoh oleh kelakuan segelintir wakil wakil rakyat ini.

Telah banyak kali disarankan bahawa pemilihan wakil rakyat ini hendaklah tidak diselubongi oleh sentimen saperti kesetiaan dengan "undang disebalik batu", termakan budi, desakan, kroni, "blackmail", kelulusan tinggi tapi tidak menyumbang kecuali untuk perut sendiri, pengampu, kredibilti yang tercalar sama ada dapat dibuktikan atau sebaliknya, adik beradik yang tiada integriti atau kredibiliti dan banyak lagi kriteria yang diperlukan untuk pemilihan seseorang wakil rakyat.

Seperkara lagi, jika seorang pemimpin itu ditomahkan oleh sesuatu perlakuan tidak baik atau yang menyalahi undang undang negara atau pun disegi moral jika benar berundurlah dan jangan masih hendak berpaut pada jawatan tersebut dan kalau tomahan itu tidak benar buktikan sejelas jelasnya dan bukan sekadar menafi sahaja. Pemilihan dan lantikan wakil wakil rakyat ini tidaklah kekal mereka ini dianggap sebagai pemimpin dan dalam Islam mereka inilah Khalifah atau 'Uli'l-Amri (orang orang yang berkuasa).

Ayat 58 Surah An-Nisaa' bermaksud; Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah (amanah itu ialah: sesuatu yang wajib dipelihara dengan sebaik baiknya dan diserah pada tuannya. Orang yang tidak menjaga amanah dan tidak menyampaikannya, menjadilah ia orang yang khianat.) kepada ahlinya ( yang berhak menerimanya ), dan apabila kamu menjalankan hukum diantara manusia,( Allah menyuruh ) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhannya) itu memberi pengajaran yang sebaik baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

Adalah diharapkan kepada pemimpin pemimpin yang berkuasa untuk memilih wakil wakil rakyat pilihlah yang terbaik dan timbul sebarang keraguan atau kemusykilan buatlah istikarah seikhlas ikhlas, sebab ketua ketua ini juga akan disoal diPadang Mahsyar kelak kerana tersalah pilih. Mudah mudahan wakil wakil rakyat yang tida beramanah ini tidak akan akan dipilih lagi. Janganlah takut pada bayang bayang dan tentukan sekala perkhidmatan, pengorbanan adalah kerana Allah. Jika terasa nak kalah dengan hawa nafsu letak jawatan dengan penuh kehormatan kerana rezeki Allah tetap ada dan yang perlu berusaha dan beriman kepada Allah SWT. Wallahua'lam.

No comments: