Sunday, December 6, 2009

Demonstrasi - Tiba tiba ketenteraman awam dipentingkan oleh PAS.

Demonstrasi: Lapor polis untuk ketenteraman, bukan menghalang - 05.12.09 Harakah Daily

Perlembagaan Persekutuan

Artikel 10(1) tertakluk kepada Fasa(2),(3) dan (4)
(b) semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak
bersenjata
.

Artikel 10(2) Parlimen boleh dengan undang undang mengenakan -
(b) keatas hak yang diberi oleh perenggan (b) Fasal (1), apa apa sekatan yang
didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan
atau mana-mana bahagiannya atau ketenteraman awam;


Ekorang dari peruntukan Artikel 10 Perlembagaan Persektuan kuasa telah diberi dalam Seksyen 27 Akta Polis yang berhubong kait dengan perhimpuan serta keperluan memohon permit untuk tujuan tersebut. Alhamdulillah jika semua warga Malaysia patuh kehendak undang undang negara, semuanya akan aman damai lagi sentosa. Tapi adakah ini berlaku?

Apa yang sering berlaku undang undang hanya dihormati dan diperlukan oleh pihak pihak yang berkepentingan dan undang undang tidak dipatuhi oleh semua warga dengan cara holistik. Itulah realitinya, dan oleh kerana fahaman inilah sering kedengaran bunyi bunyi sumbang mencaci herdik jabatan kehakiman jika keputusan itu tidak menyebelahi kehendak nafsu mereka.

Persoalannya kenapa pihak PAS sekarang bercakap tentang ketenteraman awam, kenapa mereka tidak mahu berfikir apabila ahli ahli mereka terlibat sama dalam perhimpunan haram. Dimana keprihatinan mereka pada ketenteraman awam ketika itu? Adakah ketika itu mereka dalam kerasukan dan sekarang baru dipulihkan. Kalau betul alhamdulillah, pihak polis bolehlah memberi tumpuan kepada pengurangan jenayah yang makin meninggkat.

Mungkinkah lapuran polis dibuat dengan sengaja dan akan digunakan sebagai alasan untuk terus menganjurkan perhimpunan haram jika polis tidak bertindak keatas kumpulan yang didakwa atau sebab Kelantan diperintah oleh PAS, penyokong dah naik tocang nak menunjuk nunjuk kuasa. Pilihlah yang mana yang tepat.

Walau apa pun memang benarlah puak puak pembangkang ini memang terlalu "double standard" orang lain buat salah, dia buat apa pun betul. Inikah sikap yang diingini oleh rakyat Kelantan khasnya dan rakyat Malaysia umumnya. Marilah kita membuka mata dan minda seluas yang mungkin dan nilailah semula keikhlasan puak puak ini. Keimanan seseorang bukannya terletak kepada pengetahuan, percakapan, pakaian dan tingkah laku sahaja, tetapi keimanan itu terletak kepada hati yang ikhlas dan ketakwaan kepada Allah SWT.

No comments: