Tuesday, December 8, 2009

Kenapa baru sekarang nak bercakap - Mahathir Rasis.

Nazri slams Dr M over BTN course revamp - Thestar
Mahathir a 'racist', says Nazri - Malaysiakini
Kekalkan sukatan kursus BTN: Mahathir - Malaysiakini
Dr M sees nothing wrong with BTN courses - Malaysiakini
Tun M: Kekalkan modul BTN sedia ada - Utusan Malaysia
Dr M: Keep the BTN course - New Staraits Times

Mungkin untuk melayari arus kemajuan banyak polisi polisi terdahulu perlu diperhalusi dan diubah suai oleh kerajaan yang memerintah. Malangnya perubahan perubahan yang diperlukan selalunya tidak selalunya disyorkan oleh pihak pemerintah dan boleh dikatakan kebanyakan perubahan berlaku atau perhatian diambil setelah pihak pembangkang atau pihak pihak lain dari kerajaan menghebohkannya. Kenapa harus rakyat mempunyai tanggapan sedemikian?

Seperti dinyatakan oleh YAB Tun Dr.Mahathir BTN ini telah diperkenalkan 20 tahun yang lalu dan masih relevan. Tetapi jika modul modul itu berbau perkauman saperti dikritik sekarang, kenapa tidak disyorkan dikaji semula. Mungkin ketika era Tun mereka yang ada dalam kabinet kurang berani, jadi kenapa tidak pada zaman Tun Abdullah atau pun selepas 1Malaysia diperkenalkan oleh Perdana Menteri sekarang?

Mungkin ada yang akan berkata selepas 1Malaysia diperkenalkan, kajian pun bermula tetapi memakan masa, tetapi yang menghairankan secara kebetulan selepas riuh rendah yang BTN ini rasis dan diharamkan oleh Kerajaan Selangor, terus tindakan mengkaji semula modul modul diambil dan sesiapa yang mengaggap bahawa BTN masih relevan dianggap rasis. Inikah cara kerajaan sekarang menilai sesuatu pendapat oleh rakyatnya yang satu ketika apa dikatanya semua baik dan bagus.

Apa yang sepatutnya dilakukan oleh kerajaan hari ini adalah menjaga hal ehwal rakyatnya dengan seadil adilnya. Keadilan bukanlah setakad yang rajin dan cerdik sahaja berhak menikmati segala kebaikan dan kemajuan, pada yang malas dan kurang bernasib baik nikmatilah apa yang setimpal dengan usaha yang dibuat oleh gulongan ini. Adakah itu keadilan.

Keadilan juga merangkumi usaha untuk mengejutkan dan menyedarkan yang masih tidur dan BTN adalah salah satu usaha ketika itu yang difikir terbaik. Jika BTN itu tidak baik mustahil ia terus dibiarkan sehinggalah riuh rendah baru baru ini. Adakah pihak kerajaan juga tidur saperti gulongan yang malas dan kurang bernasib baik tadi? Atau kerajaan sememangnya tidak kisah untuk mengkaji segala polisi polisi lama yang masih dikuat kuasa agar sesuai dengan perubahan semasa?

Janganlah kelemahan kita dipindah kepada orang lain. Sesiapa sahaja yang telah berikrar menerima tanggung jawab sebagai pemimpin haruslah amanah dan berani menegur dan memberi pandangan yang bernas kepada ketua atau forum yang dianggotainya dengan cara yang BERHEMAH, bukan tunggu dikritik, dimalukan baru nak bertindak. Janganlah kerajaan dilihat sebagai kerajaan "REACTIVE" dan bukan "PROACTIVE." Apalagi nak tunggu PRU 13 sudah makin hampir.

No comments: