Tuesday, January 26, 2010

Akibat terlalu bebas, bayaran juga tinggi!


Bukan sahaja manusia yang ingin bebas, haiwan juga hendak dibebaskan. Itulah betapa pentingnya kebebasan pada makhluk yang hidup yang dicipta Allah SWT. Tetapi kenapa ada perbezaan antara kebebasan manusia dengan makhluk makhluk Allah yang lain? Fahamilah ayat ayat 30 sehingga ayat 33 surah Al-Baqarah dimana Allah telah mengurniakan kelebihan kepada manusia. Malangnya sesetengah dari manusia lebih suka memilih perangai saperti yang dinyatakan saperti ayat 34 surah yang sama.

Tetapi lebih malang lagi perangai perangai ini telah menjadi ikut ikutan anak anak muslim dan khasnya melayu muslim. Janganlah terlalu ghairah mengikuti jalan mudah untuk memperlihatkan kemodenan, berfikiran terbuka dan sebagainya sehingga perbuatan dan kata kata kita itu akan menimbulkan suasana yang tidak digemari atau tidak disenangi oleh sebilangan yang mendengar dan membaca kerana padahnya amat perit.

Akal adalah sebaik baiknya kurnian Allah SWT untuk membezakan antara manusia dan haiwan. Jika akal seseorang itu kalah kepada tuntutan hawa nafsu dan perasaannya maka manusia itu bolehlah diibaratkan saperti haiwan yang bebas. Peliharalah kesucian agama Islam dan letakanlah dimertabak yang sebaik baiknya sebagai umat Islam yang tulin zahir dan batin.

Saya ucapkan syabas pada bloggers bloggers yang berjaya mengesan petualang petualang yang menghina Almarhum Sultan Iskandar. Semoga tuhan mencucri rahmati keatas rohnya dan mengampunnya. Tiada apa keuntungan dari berdendam dan bermusuh musuhan sebab akhirnya kedua dua pihak yang rugi saperti hadis berikut: Dari Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah saw. bersabda: "Pintu syurga dibuka pada setiap Isnin dan Khamis. Maka diampun Allah dosa setiap hambanya yang tidak musyrik kecuali orang yang bermusuhan dengan saudaranya (sesama muslim). Maka dikatakan, tunggulah dahulu kedua orang ini berdamai! Tunggulah kedua orang ini berdamai! Tunggulah kedua orang ini berdamai!"

No comments: