Sunday, March 21, 2010

Tok Ketam cuba bela Mat Jenin

"Menteri Besar Kelantan itu turut menyifatkan Zahrain, yang keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Februari lalu, adalah contoh tipikal ahli politik Melayu yang tidak ada akhlak kerana sanggup membuka rahsia parti yang pernah disertainya.

“Orang MCA , MIC berpecah pun tidak membuka rahsia parti mereka, tetapi orang Melayu bila berpolitik tidak ada integriti langsung.

“Kita suka dan berasa bangga dapat buka rahsia, namanya lagi rahsia, kenapa kita buka? Tak ingat dosa pahalakah?,” berita penuh dan baca juga disini

Berusaha sungguh Nik Aziz dalam membela Mat Jenin @ Anwar Ibrahim apabila pendedahan dibuat oleh Datuk Seri Zahrain ketas perancangan Mat Jenin @ Anwar Ibrahim untuk mengulingkan kerajaan Barisan Nasional dibawah pimpinan YAB Tun Lah ( Flip Flop ).

Dimana yang dikatakan tidak berakhlak? Apakah tindakan Mat Jenin @Anwar Ibrahim cabut ke-London dan mencemar orang Melayu dan Kerajaan yang memerintah itu berakhlak? Adalah norma hidup, nak tahu yang baik tanya kawan, nak tahu yang tak baik tanya lawan. dah adat. Macam Nik Aziz tak pernah mencemuh rakan separtinya. Janganlah jadi ketam. Eloklah tu, seorang "Mat Jenin" seorang lagi "Ketam"

Nik Aziz sebenarnya cuba menegakan benang yang basah. Beliau menggunakan landasan agama untuk membela Mat Jenin @ Anwar Ibrahim dengan harapan supaya muslim muslim yang takut kepada Allah akan rasa betul kerana status "Tok Guru" gelaran sendiri itu.

Seperkara lagi, campur tangan Nik Aziz diperlukan kerana imejnya dan juga kerana dalam Pakatan Rakyat selain dari Mat Jeni @ Anwar Ibrahim belum tentu tiga parti gabungan itu dapat menerima individu lain untuk mengepalai Pakatan Rakyat termasuklah hubongan diperingkat antara bangsa (Mat Jenin @ Anwar Ibrahim sepatutnya berterima kasih kepada Tun Mahathir kerana memberi peluang dedahkan dia keperingkat antara bangsa, tetapi digigt Tun sebagai balasan). 

Sekali lagi Nik Aziz memuji MCA dan kali ini beliau tambah satu kaum lagi iaitu MIC dan memperlekehkan orang melayu sekali lagi. Dalam komen ini kita dapat melihat dari dua sudut. Pertama Nik Aziz adalah alat memecah belahkan orang melayu dalam taktik "divide and rule" setelah mengagalkan kerajaan perpaduan.

Tindakan divide and rule ini adalah berterusan kerana pihak [pihak cauvinis ini akan lemah jika orang melayu bersatu. Mutakhir ini pihak cauvinis dah mula gusar dengan pengabungan NGO NGO melayu dan Nik Aziz sekali lagi diketengahkan yang kononnya berimej "tok guru". Apa Nik Aziz sudah sampai ketahap itukah atau sekadar berilmu sedikit sebanyak untuk jualan politiknya? Apakah kriteria pengiktirafan sebagai Tok Guru yang boleh diterima sebagai universal?

Sudut kedua. Pakatan Rakyat akur bahawa sokong orang Melayu sudah menurun dan dengan PRU 13 sudah semakin dekat Pakatan Rakyat terpaksa bergantung penuh kepada kaum cina dan india,kerana takut yang dikendung berciciran dan yang kejar tak dapat. Oleh yang demikian terpaksalah memuji kaum dua lagi ini, tetapi ikhlaskah dia?

Nik Aziz sebenarnya menangguk diair yang keruh, bukan dipedulikan apa yang sedang berlaku dalam MCA atau MIC, malah bertepuk tangan sekuat yang mungkin. MIC dan MCA kan sebahagian dari Barisan lantak pi-lah apa yang nak berlaku, hancur lagi bagus dan berharap ahli ahli kedua dua parti itu akan memasuki Pakatan Rakyat. Itulah strategi Pakatan Rakyat yang sentiasa menunjukan keterbukaan pemikiran mereka kepada semua. Taktik saja tu jangan tertipu. Selagi DAP ada semuanya sandiwara sahaja. Parti cauvinis ini mana boleh terima Islam dan Melayu dengan ikhlas. Jangalah tertipu dengan musang berbulu ayam.

No comments: