Thursday, September 9, 2010

Persaraan IGP - siapa yang peduli.

Apabila sudah sampai masanya, walaupun 41 tahun berkhidmat serta menyumbang yang terdaya tidak ada apa apa pengertian pada mereka yang tidak mahu mengerti. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan mereka mereka ini tidak sensitif ketas emosi seseorang yang akan menjalani detik detik peralihan.

Peralihan dari seorang yang telah menghabiskan lebih dari dua pertiga usianya sebagai orang beruniform kepada seorang awam biasa. Apa salahnya dia diberi surat resmi memaklumkan bahawa kontraknya tidak akan dilanjutkan dengan sedikit kata kata penghargaan. Saya kira ini lebih professional dan tertib dari memberi bayangan bayangan lisan.

Tindakan yang telah berlaku sudah tentu telah menimbulkam perasaan kecil hati Tan Sri Musa, jika tidak masakan beliau membuat kenyataan yang belaiu hanya dimaklumkan sebelum sidang akhbar oleh Menteri KDN. 

Saya kira jika semua dilakukan secara resmi dan tertib maka rakyat tidak akan lihat drama sebegini dan tidak ada sesiapa yang akan terguris dan rakyat pula tidak akan membuat apa apa kesimpulan, baik kepada IGP atau pun kepimpinan KDN. 

Bagaimana rakyat nak ada keyakinan, sedangkan pusat atau nadi keselamatan negara pun bergigit antara satu dengan lain. Ikan busuk dari kepala, fikir fikirlah agar rakyat akan bertambah yakin.

No comments: