Thursday, June 30, 2011

Bersih 2 : Adakah PDRM Bersedia?

Begitu hangat sekali dan sudah ratusan lapuran polis dibuat berhubung dengan penganjuran demostrasi oleh pihak yang bergelar diri mereka "bersih".

Pihak PDRM pun telah memainkan peranan dengan memberi amaran supaya niat kumpulan ini dibatalkan jika tidak mahu tindakan undang undang di ambil keatas yang menganjur dan yang terlibat.

Persoalannya sekarang adakah pihak PDRM sudah betul betul bersedia dalam semua aspek tindakan  yang diperlukan iaitu, dari segi mental pegawai dan anggotanya, kearifan pengetahuan undang untuk tindakan, logistiknya dan ketahanan pisikal petugasnya. Pihak PDRM saya rasa sudah peka, bahawa ada pihak yang menyokong akan melalakkeatas tindakan tindakan polis dan mencari kelemahan yang ada. Contoh sudah ada  Klik disini

Dalam banyak tindakan yang berhubong kait dengan demonstarsi haram adalah dilihat tindakan polis kurang memberi impak yang berkesan. Oleh yang demikian pihak pihak yang tidak bertangungjawab ini begitu berani kehadapan.

Apa yang dilihat tindakan pihak polis masih tidak berkesan, baik dari menangani isu kemalangan jalanraya oleh kenderaan kenderaan besar terutama mahu pun Mat Rempit. Sudah berapa banyak nyawa yang dah melayang? Adakah masih ada ruang dalam undang undang penguat kuasaan yang masih lemah? Kalau ada, kenapa tidak disemak semula atau pun ada kekurangan pada pelaksana? Cadangan cadangan proaktif harus di ambil, pihak kerajaan dan PDRM hendaklah sentiasa "one step ahead".

Dalam dunia tanpa sempadan ini apa sahaja boleh meresap dan berlaku dan "complacency is the worse enemy" Jangan tunggu bila dan berlaku baru nak bertindak. Sekadar mengambil percakapan penganjur penganjur dari pihak Bersih, UMNO dan Perkasa tidak akan memeberi apa kesan. Mereka juga ada pakar undang undang yang akan menasihati mereka oleh yang demikian jika undang undang penguat kuasaan sudah mencukupi dalam hal hal menjejaskan ketenteraman awam ini pihak PDRM dan Kerajaan tidak harus berkrompromi.

Jika kerajaan sekarang mendahulukan rakyat, saya percaya majoriti rakyat cintakan keamanan, jadi keutamaan harus diberi kepada majoriti.

Harus juga diingat, selain dari puak puak yang ingin menunjuk kekuatan mereka, yang turut terlibat  akan menganggap ini satu "pesta" dan tak kurang juga yang keluar untuk menjadi "lalat" dan apabila sudah letih,haus dan panas tersalah cuit akan melenting dan inilah yang ditakuti.

Dengan itu adalah diharapkan PDRM dapat bertindak mengikut UNDANG UNDANG dan bukan mengikut pandangan POLITIK. Biarlah jika ada pihak menyatakan Seksyen 27 Akta Polis , Akta Hasutan dan ISA itu mencabul hak kebebasan mereka demi kesejahteraan majoroti rakyat dan kestabilan negara laksakanlah sekali masih sah.

No comments: