Tuesday, June 30, 2009

Kenapa UMNO dipinggirkan?

Bak kata perpatah;" tidak tahu bermain bola, salahkankan padang tinggi rendah." Kurang mahir berpolitik, organasasi dipersalahkan. Itulah apa yang kita dapat lihat dan dengar dalam senario politik melayu dinegara Malaysia. Sianu tu salah, sidia tu korup, berbagai bagai lagi, tanpa berani menzahirkan kehendak sabenar.

Kenal pasti mereka mereka yang berada dalam puak puak PKR dan PAS dan mungkin peratusan yang tersangat kecil dalam DAP. Bilangan kumpulan ini juga agak berpengaruh, serta dapat memainkan hala tuju parti parti yang berkenaan. Siapakah mereka ini kalau tidak bekas bekas ahli UMNO. Disebabkan oleh sesuatu alasan mereka meninggalkan UMNO.

Menyerupai mana mana kerajaan atau organasasi sememang ada saja rakyat atau ahli yang tidak akan berpuas hati, itu sudah menjadi lumrah. Tetapi apa yang akan diperkatakan adalah saperti, "mengetuk dulang paku serpih, mengata orang tetapi dia yang lebih."

Tidak dinafikan dalam tempoh 52 tahun kerajaan Perikatan dan Barisan Nasional memerintah Malaysia tidaklah semua betul dan tidaklah semuanya salah. Perhatikan jari jemari yang dikurnia ALLAH S.W.T. ada yang panjang, ada yang pendek, ada yang runcing, ada yang gemuk dan ada juga yang tidak sempurna. Itulah kekuasaan ALLAH S.W.T.

Bagaimana pula dengan barisan alternatif Pakatan Rakyat? Jika dihitung lebih kurang satu tahun tiga bulan memperolehi kuasa untuk memerintah. Apa yang dapat dilihat, rasuah, menyalah guna mandat, salah guna kuasa, perebutan kuasa, tiada sefahaman, hendak menjadi jaguh, gilakan gelaran dan lain lain lagi. Tapi yang malang sekali siapakah kebanyakan pelakon utama, ORANG MELAYU.

Inilah orang orang yang tidak patut berada dimana mana organasasi. Mereka inilah ibarat "musuh dalam selimut" atau "duri dalam daging." Bila dapat bagus, tapi bila melepas seribu macam tomahan dilemparkan. Yang menghairankan lagi ajaib, parti serpihan ini yang diterajui oleh orang orang yang demikian rupa masih mendapat sokongan dan simpati. Hebat memang hebat, lama lama semua habis orang lain sebat, baru melayu hidup melarat, tiada rumah tiada tempat, dikaki lima melayu merempat.


No comments: