Wednesday, July 15, 2009

Apabila pendudukan haram membawa menafaat.

Siapa tidak mahu keuntungan tanpa bersusah payah? Masaalah setinggan bukanlah perkara baru untuk diperbahaskan atau digembar gemburkan. Tetapi walau apa pun permasaalahan ini tidak kering dan tidak habis habis diperkatakan. Buat ketika ini yang paling hangat adalah Kampung Buah Pala, Pulau Mutiara.

Apakah punca setinggan masih ujud, sedangkan Malaysia dianggap sebuah negara yang kaya dan senang mencarti rezeki dengan syarat rajin dan gigih. Boleh dikatakan setiap rumah sekurang kurangnya memiliki sebuah kenderaan, tak kiralah buruk atau baru. Tapi yang anehnya masaalah setinggan tetap ada, umpama patah tumbuh hilang berganti tidak pernah ada noktah.

Bagaimanakah isu ini dapat ditangani atau mempastikan dapat dihentikan dari patah tumbuh,hilang berganti? Terbitnya permasaalahan ini saya kira dari empunya tanah juga. Dek ingin menafaat tanah yang terbiar supaya sekurang kurangnya dijaga serta bersih diizinkan orang menumpang dan ada juga yang memunggut sewa tapak.

Masaalah akan bermula apabila perkara perkara saperti berikut timbul:-
  1. Penumpang penumpang sudah selesa tinggal ditapak tersebut.
  2. Tanah hendak dijual untuk pembangunan atau keuntungan lain.
Menambah kepada permasaalahan yang sedia ada, masuk pula kumpulan kumpulan tertentu yang memberi pembelaan atau pandangan yang berbeza dari yang termaktub dalam Kanun Tanah Negara. Ini pun tidak akan membantu kepada menamatkan pendudukan setinggan. Kumpulan ini hanyalah saperti jerung yang lapar menunggu saat membaham mangsa yang leka.

Adakah rancangan PPRT menepati objektiknya. Sama samalah kita lontarkan pendapat masing masing?

No comments: