Saturday, July 18, 2009

Lumrah Kehidupan

Dalam kehidupan ini, kecaman tidak adil,zalim dan banyak lagi perkataan dan kecaman yang mengambarkan ketidak puasan hati akan di keluarkan dari individu atau kumpulan manusia sama ada berkepentingan atau yang bersimpati, itu adalah lumrah.

Walau pun diterima sebagai lumrah, sebagai manusia yang tamadun dan berpendidikan, sesaorang insan seharusnya menerima qada dan qadar dan ketentuan ilahi dengan banyak banyak bersabar. Siapa yang inginkan kepada kesakitan, siapa yang inginkan kepada kesedihan dan siapa yang inginkan kepada kelaparan. Tetapi tiada siapa yang dapat melarikan diri dari ketentuan ilahi, melainkan dengan beriman dan berdoa.

Persoalannya sekarang, adakah mustahil manusia yang menjemput musibah? Kemudian menyalahkan orang lain selepas jemputan berkunjong. Inilah fenomena yang selalu didengari. Musibah sering berkunjong apabila insan yang dikurniakan akal sekali lagi gagal menggunakannya dengan sebaik mungkin. Insan yang bergelar manusia ini terlalu amat rakus mengejar dunia dan tidak keterlaluan jika dikatakan golongan ini telah terlalu sangat melanggar batasan norma kehidupan yang tamadun.

Golongan ini telah lupa yang kehidupan didunia yang fana ini hanyalah sementara. Mereka sengaja enggan menerima hakikat dan sentiasa melawan arus dan apabila arus disertai gelombang maka tergolong dan lemaslah ia, nasi sudah menjadi bubur.

Daun daun pokok itu tidak akan bergoyang jika tidak ada angin yang meniupnya dan siapa yang makan cili dialah yang terasa pedasnya. Janganlah kita selalu suka menegakkan benang yang basah, sedangkan yang kering pun susah ditegakkan. Satu jari ditunjukan kepada sesaorang, tiga lagi mengarah kepada diri sendiri.
Waspadalah.

No comments: