Thursday, July 9, 2009

Ghairah yang membawa Rebah

Kerajaan serta pemimpin yang memerintah perlu belajar dan mengambil iktibar sebelum memperkenalkan serta melaksanakan sesuatu polisi. Kerajaan harus mengambil kira pelbagai aspek yang akhirnya menjadi pembaziran, bahan ketawa dan cacian dan yang paling tak cerdik membuat rakyat pening dan tertanya tanya, apa kesannya, untuk siapa dan bagaimana mengikuti perkembangannya.

Kerajaan yang prihatin harus ingat bahawa kefahaman rakyat terutama rakyat macam saya yang berpelajaran menengah sahaja, jangkauan kami tidaklah sehebat Perdana Menteri atau menteri menteri yang lain. Apa harus kerajaan laksanakan dalam usaha mengurangkan, salah faham, kekeliruan dan dalam masa yang sama dapat menangkis lagi kekeliruan yang bakal ditimbulkan oleh pihak pihak yang menangguk diair keruh.

Dalam 100 hari kepimpinan Perdana Menteri telah banyak membuat perubahan drastik yang telah ditonjolkan tetapi kita terdengar ada yang memuji, ada yang mahu lebih lagi dan ada yang tidak memahami apa apa langsung tentang justifikasinya.

Ia masih berada dalam ingatan, bahwa Perdana Menteri yang baru membuat kenyataan bahawa,"government does not know all", oleh itu adalah dinasihatkan bahawa kerajaan lebih prihatin untuk memaklumkan setiap misi, polisi kepada rakyat dengan terperinci dan bukan pergi berucap sini sentuh sikit, sana sentuh sikit, lama lama rakyat yang terhad ilmunya keliru dan pening.

Berpesan lagi saya kepada Perdana Menteri serta kabinetnya, sikap kerajaan hendaklah saperti seorang guru yang berdedikasi, terpaksa merendahkan ketahap pemikiran rakyat yang majoriti, bukan hanya ketahap intelektual sahaja. Jangan lupa rakyat yang tak intelektual ini lebih bilangan dari intelektual dan demokrasi Malaysia ini memilih kerajaannya dan bukan dlantik.

Ambil contoh PPSMI, baru enam tahun dilaksanakan telah pun dimansuhkan dan hayatnya akan dmuktamadkan pada 2014. Saya tidak mahu mempertikaikan tentang polisi PPSMI, apa yang saya ingin utarakan disini semasa pelontaran polisi ini dikemukakan. Saya percaya semasa cadangan ini dilontarkan oleh mantan Perdana Menteri Dr. Mahathir, ia dibawa kemesyuarat kabinet dan hebahan kepada rakyat jelata. Soalannya kenapa ketika itu tidak ada sebarang bantahan dari mana mana pihak yang kononnya sayangkan bahasa? Adakah tidak berani, berkepentingan sendiri atau kurang cerdik untuk berdebat dengan Dr.Mahathir?

Walau apa pun keputusan telah dibuat, kerugian terpaksa diterima, perbelanjaan baru terpaksa dikeluarkan. Yang pasti yang mahu kepada pemansuhan akan berasa kemenangan dan yang mempertahan akan rasa terkilan. Polisi pembelajaran tidak akan mati, oleh itu usahlah sesiapa merasa kecewa, waima kepada mantan Perdana Menteri Dr. Mahathir sekali pun.

Apa yang mengecewakan,ya! apa yang mengecewakan adalah, sikap kerajaan sebelum ini mempertahankan dalam setiap pengumuman keputusan UPSR, PMR dan SPM bahawa PPSMI telah menunjukan percapaian yang baik dan sangat positif, tetapi Mentri Pelajaran yang baru pula berkata, matlamat serta objektif PPSMI terlalu perlahan untuk mencapai matlamatnya dan selama ini PPSMI dipelajari dengan mengunakan PPSMI/BM. Siapa yang bersalah jika ini berlaku?

Adakah ibu bapa, murid, guru guru, pengetua, Jabatan Pelajaran, Kementerian Pelajaran atau siapa lagi? Pada hemat saya yang bersalah sekali adalah pelaksanaanya. Jika ada garis panduan, adakah ia dipantau dan adakah koreksi dibuat? Kedua dan yang paling mustahak ialah guru guru itu sendiri, jika lemah belajar, tetapi apa yang kita ketahui adakala guru sendiri pun tidak berupaya membatangkan sesuatu perkataan dengan betul dan kelemahan guru guru seumpama ini telah menjadi bahan ketawa setengah tengah murid. Pantau sendiri ini adalah realisti dan ada guru guru yang takut bertutur dalam Bahasa Inggeris . Habis habis tidak mahu bertutur sebab semanggat nasionalisma.

Sampai bila hendak berselindung dibalik selimut nasionalisma? Bangsa lain apa saja kerajaan tawarkan semua disambut sebagai cabaran tetapi tidak pada orang melayu, amat menyedihkan. Oleh itu apa polisi sekalipun, walau baik mana pun, jika tidak ada perlaksanaan dan pantauan yang betul dan ikhlas apa pun tidak akan baik. Begitu juga dengan agama Islam, agama menyuruh penganutnya berbuat baik, tetapi jika enggan mentaati, orang luar akan melihatnya sebagai tidak baik melainkan penganut itu istihar keluar dari agama Islam. Ingatlah, jangan terlalu ghairah membuat terlalu banyak perubahan sehingga tidak cukup mulut menguyahnya, silap silap ia akan membawah rebah.

No comments: