Tuesday, July 14, 2009

Hutang yang patut ditunaikan.

Perbicaraan 2 pelajar UM 7 Disember

Jika terlalu pandai, timbul habis pandai. Bila pandai dah habis timbul ......... Inilah yang dapat dilihat kepada dua pelajar menara gading Universiti Malaya yang dituduh dimahkamah dibawah tiga seksyen Kanun Keseksaan dan satu lagi dibawah kesalahan trafik. Apakah untungnya, apakah glamournya dan apakah menafaatnya.

Janganlah pula terjadi kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Pelajar pelajar ini sepatutnya berfikir terlebih dahulu matlamat kemenara gading. Timbalah segala ilmu sebanyak mungkin bila berpeluang yang diberi Allah. Mantapkan diri dengan ilmu yang dituntut dan kemudian menafaatlah ia demi agama, bangsa, negara dan juga diri sendiri, dunia dan akhirat. Ini belum khatam lagi dah nak memanjat tinggi, nanti jatuh cacat pula.

Siapa yang patut dipersalahkan, tiada orang lain melainkan diri sendiri. Boleh dirumuskan tahap umur serta pemikiran para pelajar yang belajar dimana mana menara gading adalah dikira matang dan berupaya menggunakan daya pemikiran yang rasional oleh itu gunakanlah peluang untuk menuntut ilmu dengan sebaik mungkin.

Adakah dengan ugutan untuk berdemonstrasi atau sebagainya boleh diyakini akan mancapai sesuatu matlamat? Bagaimana pula kepentingan sebagai besar rakyat Malaysia yang lebih setuju kepada keamanan dan penyelesaian melalui yang lebih tamadun? Adakah hak dan perasaan mereka dimabil kira atau kepada ibu bapa yang tidak mahu anak anak mereka terpengaruh dengan dakyah seumpama ini?

Ketaksuban dan mudah mempercayai kepada sesuatu andaian tanpa bukti yang sahih adalah sangat bahaya dan tidak adil. Kalau ada kebenaran dan bukti, Malaysia tidak kurang dengan peruntukan peruntukan undang undang untuk memberi penyelesaian pada sesuatu isu kenapa tidak patuh? Sikap seumpama inilah yang dikesali.

Bandingkan pelajar pelajar dari kaum lain. Mereka lebih menumpukan kepada mencapai matlamat kenapa mereka berada disitu? Oleh sebab matlamat mereka berlainanlah maka percapaian akademik mereka lebih terserlah dari pelajar bangsa melayu. Akhirnya pelajar pelajar melayu juga yang akan malu tersipu sipu. Janganlah kail panjang sejengkal, ingin menduga dilautan yang dalam. Belajarlah dan tunaikan harapan ibu bapa, itulah hutang yang patut ditunaikan dahulu.

No comments: