Monday, August 24, 2009

Kesan kesan yang tak disedari.

Semenjak Pilihanraya ke12, terlalu banyak diperkatakan tentang hak hak asasi manusia, perpaduan, kesama rataan, 1 Malaysia, neraka dan syurga, moral dan tak bermoral, integriti, kompetensi dan berbagai bagai lagi.
Kononnya polisi keterbukaan akan meraih lebih sokongan dan keharmonian sesama rakyat, tetapi saya kira agak kurang tepat jika benar benar menghayati apa yang telah,sedang dan akan berlaku jika kebesan itu tidak ada batasnya.

Impak impak jika keterbukaan dan kebebasan tidak ada batasnya. Undang undang tidak diperolehi, anggota penguat kuasa tidak dihormati, badan kehakiman di pertikaikan, institusi Raja Raja Melayu dipandang sinis. Murid sudah tidak menghormati guru sehingga berani menggugut guru guru, Mufti sudah dikata tutur yang tak sepatutnya dan tak payahlah kita perkatakan tentang agensi agensi penguat kuasa undang undang memang sentiasa dipertikaikan tindak tanduk mereka.

Adakah sebilangan rakyat Malaysia (yang tidak berpuas hati dan separuh berpuas hati) saperti api dalam serkam dan apabila ada saja hembusan angin api itu menjadi marak atau saperti gunung berapi sudah menampakan muntahan lavanya? Adakah kebebasan begini yang diperlukan yang tidak ada sempadan atau yang tidak ada batasnya?

Apa gunanya hak hak ini tetapi jika disalah guna? Apa guna hak hak ini jika menghuru harakan negara? Apa gunanya hak ini jika kita berpecah dan saling curiga mencurigai sesama bangsa atau sesama kaum? Siapakah musuh sebenarnya yang bertanggung jawap? Musuh utama ada pada setiap orang yang kurang IMANnya yang kalah kepada NAFSU, nafsulah musuh utama kita. Hanya satu senjata sahaja yang dapat mengalah dan membendungnya dengan keikhlasan beriman kepada Allah SWT.

Kenapakah mereka mereka ini begitu berani mencabul undang undang negara dan kenapa pula kerajaan dilihat begitu berhati hati melaksanakan sesuatu tindakan dan adakala dilihat begitu mengalah? Apa, dasar dasar dan undang undang negara sekarang ini sudah tidak relevan untuk dilaksanakan dan dukuatkuasakan. Apa pun jawapannya, yang pasti dasar dasar dan undang sedia ada itulah yang membangunkan negara serta memajukan dan memakmurkan majoriti rakyat Malaysia. Kita janganlah terlalu tamak dan jangan diibaratkan saperti "anjing dengan bayang bayang.

No comments: