Friday, September 4, 2009

Ketua Polis Negara Kontrak dilanjutkan.

Rezeki masih berada pada Tan Sri Musa Hassan, Ketua Polis Negara untuk jangka masa setahun lagi. Tahniah diatas keyakinan kerajaan yang masih memerlukan tenaga beliau.

Setahun tidaklah lama dan segala perancangan jika baru ingin dirancang pasti hasilnya tidak akan dicapai dalam tempoh yang singkat itu. Oleh yang demikian adalah diharapkan sambungan kontrak ini adalah bagi menlengkapkan apa yang telah dirancang.

Sejak bermulanya penambahan bilangan kerusi pembangkang yang terhasil selepas PRU ke-12, PDRM tidak sunyi dari berbagai tomahan dan kritikan. Adakalanya kritikan kritikan ini sekali lalu ada juga kebenarannya dan inilah salah satu persepsi yang negatif yang cuba disemaikan oleh pihak pihak yang ingin melemahkan semangat warga PDRM.

Saya berharap masa berbaki satu tahun ini, Ketua Polis Negara berupaya melaksanakan apa jua perancangan dan pendekatan bagi menyakinkan semua lapisan rakyat kepada PDRM sebagai pelindung dan agensi penguat kuasa undang undang yang adil dan tegas. Bukan sekadar slogan dan kempen tetapi dilihat dan dirasai melaksanakan tugas dan tanggung jawab yang diamanahkan.

PDRM tidak dapat bergerak dengan sendirinya, oleh kerana tugas tugas PDRM tidak akan terlaksana melalui "crystal ball" dan masih memerlukan sokongan dan bantuan orang ramai sebagai mata dan telingga kepada keamanan. Oleh yang demikian PDRM juga sepatutnya mempunyai nilai nilai kerendahan diri agar senang didampingi tanpa sebarang kecurigaan. "Ular menyusul akar tidak akan hilang bisanya" dan "bukan melepaskan anjing yang tersepit."

No comments: