Thursday, September 3, 2009

Wakil Rakyat - Adakah ini sifat yang matang?

Bukan tak pernah berlaku, tetapi impak selepas piliharaya umum ke-12 nampak teruk sekali sikap sikap tamak kuasa dan tak bertimbang rasa antara rakyat Malaysia dan yang paling malang sekali ada bilangan yang agak ketara juga wakil rakyat yang dianggap pemimpin dan pembela bangsa, telah tersasar matlamat kenapa diri mereka dipilih sebagai wakil rakyat.

Adakah ini menunjukan wakil wakil rakyat negara ini sudah matang dan selari dengan arah kemajuan yang Malaysia sedang menuju.

Lihat saja di Kedah, wakil rakyat gagal hadzir pada dua persidangan yang seketika mengancam satu pilihanraya kecil dimana pihak PAS bercadang membawa kes ini keMahkamah. Di Pulau Pinang, parti memerintah masih bertelagah antara satu dengan lain dengan masing masing menunjuk pengaruh dan kuasa.

Begitu juga di-Perak pokok kacau bilau adalah juga dengan "kuasa" umpama sebagai gila talak dan dilihat sebagai hidung tak mancung, pipi tersurong surong. Kalaulah semua cara yang berlandaskan undang undang sudah tidak ada lagi, bersabarlah sahaja, tunggu pilihanraya umum ke-13, itu pun kalau rezeki dengan yang gila kuasa, kalau tidak terimalah hakikat.

Selangor dengan isu siasatan rasuah, penjualan arak, isu kuil hindu yang tak pernah dilihat berkesan pendekatan yang diambil oleh pemerintah negeri Selangor. Mungkin kerajaan ini mendukong sikap pentadbiran ala lalang.

Bagaimana pula diTrengganu, pihak pemerintah dah tubuh dua kem. Mungkin kem yang bercita cita selepas PRU ke-12 untuk merealisasi impian mereka apabila pihak istana masuk campur. Kehampaan ini telah menimbulkan pelbagai yang dipandang serba tak kena. Keadaan bertambah buruk apabila pihak yang rakus untuk merampas kuasa telah tidak memlepaskan peluang menangguk di air yang keruh serta, ketidak prihatinan pihak kepimpinan perhubongan negeri untuk menyelesaikan kemelut ini dengan sesegera yang sepatutnya.

Sudahlah, berhentilah, tengok tengoklah pula kesejahteraan negara dan rakyatnya dan kalau tak sabar letak jawatan sahaja. Elaun yang diperolehi tu duit rakyat dan halalkanlah penerimaan itu. Kesianlah pada rakyat yang tak berkepentingan yang hanya mahu kesejahteraan dan keamanan.

No comments: