Saturday, October 24, 2009

Bajet 2010 - Betul untuk kesejahteraan rakyat?

Setiap tahun apabila bajet negara dibentangkan kesemuanya adalah memberi penekanan untuk kemakmuran dan kesejahteraan negara dan rakyat Malaysia. Itulah matlamat atau sasarannya apabila setiap bajet dicadangkan oleh kerajaan yang memerintah.

Walau pun pada akhir ayat penutup pembentangan bajet yang dibuat oleh Menteri Kewangan,"Tuan yang diPertua saya ingin MENCADANGKAN," itu hanyalah peraturan dewan sahaja. Sabenarnya apa yang telah dibentangkan itulah yang akan diguna pakai hanya perlu digazetkan sahaja. Itulah senarionya.

Apa yang ingin ditonjolkan disini bukanlah tentang kenapa bidang ini patut diberi dan bidang ini patut dikurangkan. Itu adalah hak kerajaan menentukan apa yang terbaik. Tetapi yang amat memushkilkan adalah agihan dana dana atau peruntukan tersebut agar sampai kepada sasarannya dengan sempurna dan telus.

Saperti pendedahan Ketua Audit Negara baru baru ini tentang pengurusan yang tidak cekap atau yang mencurigakan. Perlakuan seumpama inilah yang akhirnya akan merugikan rakyat, dimana kerajaan terpaksa menambah peruntukan untuk mencapai objektifnya dan mensejahterakan sasarannya.

Kita semua maklum bahawa kewangan negara sekarang dalam defisit, malah peruntukan bajet 2010 pun kurang sebanyak 11.2 peratus dibandingkan dengan bajet 2009. Itu kita boleh faham dengan permasaalahan ekonomi global tetapi yang kita tak fahamnya perlakuan tidak beramanah masih tidak dapat dibendung.

Dulu Mr.Clean menerajui, tidak clean pun. Oleh itu adalah diharapkan Perdana Menteri baru ini,sementara masih putih kainnya sebagai perdana menteri(kata kata beliau semasa perbetangan bajet) ambillah tindakan tegas dan syor saya jika ada peruntukan undang undang kalau belum cepat cepatlah gubal satu undang undang memberi kuasa kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri menauditkan wakil rakyat,pegawai tinggi kerajaan dan kaki tangan awam serta mereka mereka yang hidup terlalu mewah yang disyaki "live beyond their means." Percayalah sekadar mengharapkan mereka ini mengistiharkan harta dengan sukarela, tidak ada apa yang boleh dijumpai. Tidak ada manusia menggali lubang kubur mereka sendiri.

Akta "whistleblower" ini adalah satu pendekatan yang baik untuk kekebalan saksi, saya syorkan akta ini juga dipanjangkan untuk anonymous informer yang boleh memberi maklumat yang menjustifikasikan siasatan dibuat dan pihak berwajip patut bertindak atas "first information report" dan tidak payah menunggu direct report. Ini telah pun diperuntukan oleh undang undang jadi tidak perlu menunggu asalkan sasaran sudah ada untuk membolehkan siasatan dimulakan.

Harap harap lapuran Ketua Audit Negara sekali lagi kepincangan sebegini tidak dibaca lagi.

No comments: