Friday, October 23, 2009

Makan sorok sorok, bila muntah bertabur taburan.

Apa pun yang dilaksanakan dan betapa baik dan adil (dalam kemampuan manusia) sekali pun memang ada kelemahan sebab kita adalah manusia. Adalah satu hakikat manusia ini tak sunyi dari berbagai kelemahan.

Tetapi harus diingat, manusia dikurniakan satu rahmat oleh Allah SWT iaitu akal. Akal inilah menjadikan manusia itu melebihi dari makhluk Allah yang lain. Malangnya muthakhir ini akal telah banyak dicemarkan oleh nafsu yang melonjak.

Saya bersimpati dengan Perdana Menteri kita yang tidak putus putus membaik pulih imej kerajaan Barisan Nasional tapi masih ada lagi tulang tulang belakang kerajaan atau jentera jentera kerajaan yang bersikap saperti gunting dalam lipatan atau musuh dalam selimut.

Menuruti lapuran Ketua Audit Negara keatas kelemahan menggurus peruntukan kerajaan bukanlah perkara baru. Setiap tahun ada saja kepincangan ditimbulkan dan memang tidak dapat dinafikan bahawa ada pembelian oleh agensi agensi kerajaan yang tidak masuk akal langsung. Mereka telah lupa bahawa yang hak itu tetap hak dan yang bathil itu tetap bathil.

Kenyataan Perdana Menteri bahawa beliau kecewa dan memandang serious akan perlakuan yang tak beramanah ini dan akan mengambil tindakan jika terbukti ada penyelewengan. Ini sangatlah ditunggu tunggukan dan harap janganlah sejukan tindakan ini sehingga saki baki dinyahkan.

Perlu diingat petualang petualang inilah yang memberi imej yang negatif pada negara, kerajaan dan penjawat awam. Perbuatan mereka inilah jugalah akan membuka jalan kepada pembangkang untuk mengelirukan rakyat. Untuk apa simpan orang orang saperti ini. Perdana Menteri harus berani walau apa pun kedudukan mereka atau apa pun budi yang telah diterima. Mereka inilah sabenarnya duri dalam daging dan talam dua muka. Mereka inilah disifatkan jerat yang tak akan lupakan pelanduk dan sentiasa mencari mangsa. Bertindaklah dan buktikan perubahan yang sabenar.

Disarankan publisiti dibuat atas tindakan yang murni dan tidak selektif.

No comments: