Sunday, October 11, 2009

Barisan Nasional Menang - Apa Yang Dapat DiPelajari ?

Pertama saya ingin memanjatkan kesyukuran kehadrat Allah SWT atas kejayaan BN mempertahankan kerusi DUN N31 Bagan Pinang. Kesyukuran ini adalah atas keinsafan bahawa masih ada yang sayang dan memahami perjuangan Barisan Nasional yang diasakan oleh para pemimpin yang terdahulu, Alhamdulillah.

Selain dari kenyataan bahawa DUN Bagan Pinang adalah kubu kuat Barisan Nasional dan UMNO khasnya, sepekaralagi yang boleh diperkatakan bahawa Barisan Nasional masih mendapat sokongkan pasukan keselamatan, keduanya penyokong Barisan Nasional di Bagan Pinang masing lagi setia dan yang ketiga pencalunan Tan Sri Isa Abdul Samad telah menyumbang kepada penyatuan penyokong penyokong setempat.

Apa yang boleh Barisan Nasional dan para pemimpin Barisan Nasional pelajari dari PRK Dun Bagan Pinang?
  1. Pemilihan calun hendaklah yang dipilih oleh rakyat setempat.
  2. Kesalahan politik wang oleh Tan Sri Isa, adakah "beyond reasonable doubts" atau beliau hanya "victim of circumstances?"
  3. Seorang calun itu hendaklah disukai rakyat dan penyokong bukan sekadar disukai pemimpin atasan.
  4. Pemimpin tidaklah berkuasa seluruhnya, suara akar umbi dan rakyat harus diutamakan.
  5. Parti memang memainkan peranan tetapi kepentingan calun janganlah diperkecilkan. Kalau seseorang calun itu diterima walau apapun dakwaan negatif dilemparkan,beliau akan dimaafkan.
  6. Adalah diharapkan bahawa kesilapan pemimpin yang menerajui sebelum ini dijadikan ikhtibar dan kesedaran serta keinsafan harus sentiasa pada ingatan ahli Barisan Nasional bahawa satu satu kesilapan itu bukanlah mudah dipulihkan.
  7. Amat sukar untuk medapat sesuatu kepercayaan tetapi amat amatlah senang untuk kehilangannya.
Oleh itu adalah diharapkan Barisan Nasional janganlah "live in history" sebab baru satu kemenangan dan tujuh kecundangan. Insaflah!

1 comment:

Amir Razain said...

Propaganda PKR + PAS + DAP dilaknati Allah. Syukur kerana BN menang.
______________________
View Profile: Rantong™