Saturday, October 17, 2009

Bila hendak berdayung? Perahu dan dayung sudah ada!

Selesailah sudah perhimpunan Agung UMNO 2009 dan sekali gus menjadi sidang khas pembentangan pindaan perlembagaan UMNO. Pindaan pun telah mendapat sokongan hanya kelulusan Pendaftar Pertubuhan yang dinantikan.

Namun apa yang menjadi tanda tanya, kenapa semangat perubahan yang disemaikan semasa persidangan tersebut masih diragukan? Apa ini akan juga dikategorikan sebagai retorik selepas seketika atau cakap tak serupa bikin?

Inilah cabaran yang WAJIB disahut oleh semua lapisan ahli UMNO yang sayang kepada parti ini. Kesemua ahli ahli UMNO perlu ikhlas sebagai ahli yang komited dan membuktikan bahawa keahlian mereka bukanlah sebagai ahli opportunis. Persepsi negatif yang selama ini disemaikan oleh pihak pihak yang ingin menghancurkan UMNO WAJIB dibersihkan dan ahli yang opportunis MESTI disingkirkan tak kira siapa dia atau apa kedudukannya.

Inilah cabaran sebenar yang tersirat disebalik pindaan yang telah dibentangkan. Oleh itu beranikah tindakan seumpama ini direalisasikan oleh ahli ahli yang bertanggung jawab agar pindaan pindaan ini tidak dipersendakan dan UMNO dimalukan.

Jika tindakan ahli ahli UMNO masih bertindak dalam "hesitations" atau acuh tak acuh bukan sahaja UMNO akan kecundang malah maruah sebilangan besar umat melayu juga akan turut tenggelam. Pada ketika ini menanggis air mata darah sekali pun tidak ada gunanya lagi.

Kecenderungan politik persepsi yang semakin mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia harus dititik beratkan kerana, walaupun satu kesilapan padahnya atau impaknya amatlah berat untuk diperbetulkan. Belajarlah dari kekalahan PRU 12 dan di semua PRK kecuali Batang Ai dan Bagan Pinang. Janganlah terlalu ghairah dan terbuai dengan keasyikan dua buah lagu yang berjaya dicipta sedangkan orang lain telah berjaya mencipta tujuh buah lagu yang disukai ramai.

Oleh yang demikian pada kesemua ahli ahli UMNO jika sayangkan parti dan maruah bangsa , janganlah mudah dibuai oleh dendangan yang menghayalkan sehingga menjadi alpa akan tanggungjawab yang diamanahkan. Selamat berubah dan jangan mudah merajuk atau kecewa jika apa yang dicita citakan tak kesampaian walau pun telah banyak berbakti.

No comments: