Monday, November 2, 2009

Apa lagi selepas ini - Inikah pengertian keatas kebebasan dan kemajuan?

Tersentak juga apabila terbaca dua anggota Jabatan Pengankutan Jalan dibaling ketulan bata oleh dua lelaki penunggang motosikal dan telah memecahkan cermin kenderaan tersebut dan mencederakan pemandunya sehingga kenderaan tersebut terlanggar pokok.Dua anggota JPJ Pulau Pinang diserang - Utusan Malaysia 31.0.09.

Adakah Malaysia yang dikatakan maju kehadapan dan bermatlamat menjadikan rakyat Malaysia sebagai rakyat klas pertama boleh direalisasikan dengan sikap sedemikian? Ini bukan satunya "isolated case" sudah banyak kejadian yang mana keselamatan pihak penguat kuasa diperlakukan tanpa ada perasaan,hormat pada kerjaya yang dilaksanakan mahupun pada undang undang negara.

Adakah penjenayah penjenayah ini harus diberi pembelaan dan dilayan mengikut hak hak asasi manusia? Apakah penguat kuasa bukan juga manusia? Apa hanya pihak penguat kuasa sahaja yang harus mempunyai tahap kesabaran yang tinggi dan rakyat Malaysia yang lain tidak perlu bersikap tolenransi dan memahami? Apa puncanya sikap tidak menghormati undang undang dan pelaksananya? Kenapa tidak ada lagi perasaan hormat menghormati antara tua dan muda, tidak ada menghormati antara jiran dan sesama insan?

Semua ini berpunca daripada terlalu banyak berpolitik. Semua telah maklum dalam politik ini kawan menjadi lawan dan lawan menjadi kawan. Boleh dikatakan semua pertubuhan parti politik ada saja masaalahnya dek merebut kuasa dan ketidak puasan hati. Untuk menjadi ahli politik yang disukai, seseorang ahli politik itu terpaksa menonjolkan dirinya mengikut selera majoriti dan majoriti manusia (tak kira diMalaysia atau dimana saja) ingin mengikut cita rasa mereka, tambahan lagi tentang mencari silap lawan ini yang disukai pihak majoriti dan menganggap satu sensasi.

Perkara sensasi inilah ujian pada kerajaan tentang bagaimana akan menanggani situasi ini. Salah bertindak ia akan dijadikan isu bagi mempertikaikan credibiliti untuk kepentinggan politik pihak lawan. Inilah perangkapnya dalam usaha menjatuhkan kekuasaan lawan.

Walau apa pun sebagai kerajaan, pembelaan perlu diutamakan kepada jenteranya untuk mencapai satu tahap prestasi yang boleh dibanggakan. Kerajaan janganlah dilihat terlalu takut kehilangan kuasa dan menjadi selektif dalam menentukan yang bathil dan yang hak. Jika kepentingan jentera jentera perlaksana diabaikan tanggapan negatif sudah pasti akan melonjak. Hanya keikhlasan sahaja yang akan membuahkan hasil yang baik. Ikhlaslah!

No comments: