Sunday, November 8, 2009

Apabila sudah menjadi seberkas lidi.

Kerajaan tidak benar pekerja asing tubuh persatuan sendiri- 05.11.09 Utusan Malaysia

Parliament: Face-off over foreign workers’ rights- 05.11.09 The Star

Terkini negara Malaysia dilihat semakin tertekan dengan isu isu berkaitan hak hak asasi manusia. Bukan sahaja dengan dakwaan dakwaan pihak pihak yang mengambil kesempatan merendah rendahkan ketidak prihatinan kerajaan,tetapi menonjolkan ketidak kecekapan pihak kerajaan.

Isu kali ini adalah berhubong kait dengan pekerja pekerja asing yang tidak diistilahkan sebagai expartriate tetapi lebih mirip kepada buruh murahan. Itu pada mulanya, tetapi kita rakyat Malaysia lupa bahawa pisang akan berbuah dua kali jika terlalu leka dan berbangga diri. Perlu diingatkan bahawa pekerja pekerja asing ini lebih waja semanggatnya.

Teringat kembali pada sejarah negara ini sebelum Merdeka dimana pihak British telah mengalakan penghijrahan orang orang cina ke Tanah Melayu ketika itu dengan satu niat "survival" dimana dikatakan Kapitan Cina ketika itu Yap Ah Loy pernah berkata dia lebih rela mati dari balik kenegeri asalnya dalam keadaan tewas dan kecundang. Semanggat inilah juga diresapi atau pun berada disetiap pekerja pekerja asing yang digalakan mencari rezeki dibumi bertuah ini.

Semenjak pemerintahan Tun Hussien Onn lagi pintu ini telah dibuka dan apakah percapaian pendatang asing ini sekarang? Mereka telah menawan Chow Kit Road, Jalan Tuanku Abdul Rahman, sekitar kawasan Masjid India, mereka juga sudah semakin matang berniaga di Bazaar, Jalan Pinang, Pulau Pinang. Malah telah pun diberi kepercayaan menjual makanan disetor setor tepi jalan mahu pun setor setor didalam pusat membeli belah. Lagi menhebatkan percapaian mereka, empunya empunya kedai atau setor ini memberi kepercayaan menggurus perniagaan mereka dalam hal hal tawar menawar atau "to close the sale" dan ada pula yang petah berbahasa "hokkien."

Apa terjadi pada rakyat Malaysia? Orang melayu terlalu teruja dengan bahasa Melayu dan tidak celek tentang kepentingan bahasa lain. Kaum cina dan India pula walau pun dilihat menjaga bahasa ibunda mereka tetapi dalam diam diam telah menguasai pelbagai bahasa demi kemajuan bangsa mereka. Saya masih teringat akan pengelaman saya sendiri apabila membeli barangan hardware disebuah kedai cina. Pada mula harga diturunkan dengan agak berpatutan, tetapi apabila saya meminta harga diturunkan lagi tetapi dengan menggunakan bahasa ibunda mereka hargan barangan itu diturunkan lagi. Begitulah besar hatinya pekedai ini mendengar bahasa mereka digunakan oleh bangsa lain.

Berbalik kepada pekerja pekerja asing ini, apabila mereka memilih untuk merantau, tekad dan azam mereka amat amatlah tinggi iaitu "do or die." Tetapi yang menguatkan mereka adalah kesatuan mereka dan keinginan memajukan kehidupan mereka dan dalam masa yang sama menggukuhkan kehadiran mereka disini. Lihatlah sejarah silam bagaimana pendatang cina menubuhkan persatuan "Hai San" dan "Ghee Hin." Hanya dengan mempunyai kesatuan inilah mereka akan lebih kuat dan suara mereka didengari. Samalah juga dengan rakyat Malaysia apabila MTUC ditubuhkan dan juga CUEPACS.

Kenapa sekarang mereka sudah berani mengemukan keinginan menubuhkan pesatuan mereka? Kerana dari segi ekonomi mereka yang bertambah stabil dan keyakinan rakyat Malaysia keatas kerja tangan mereka. Satu ketika dahulu buruh buruh binaan dikuasai oleh buruh buruh indonesia, tetapi sekarang buruh buruh Bengaladesh pula memonopolikan bidang tersebut. Mana pergi buruh buruh Indonesia itu?

Sebenarnya yang telah tamat tempohnya akan berangkat balik dan ada pula yang melihat peluang akan terus tinggal sama ada secara sah atau tidak itu "bisa diatur pak." Peluang terbuka ini di sumbangkan oleh beberapa faktor ;
  • Majikan terlalu mementingkan keuntungan.
  • Turn over yang kurang dan tidak menjejas operasi.
  • Pekerja kontrak yang tidak dilindunggi sepenuhnya oleh "Employment Act"
  • Desakan hidup dinegeri sendiri mengalakan penghijrahan pekerja pekerja asing.
  • Kerenah rakyat tempatan juga mengalakan pekerja pekerja asing dibawa masuk.
  • Peluang memajukanserta meningkatkan skill mereka termasuklah menimba pengelaman.
Cubalah berjalan disekitar taman taman perumahan dan kawasan kawasan rumah pangsa, siapakah mereka yang membina kawasan tersebut, terutama sekali pengubah suaian sesebuah rumah. mereka sebilangannya adalah bekas pekerja buruh binaan atau pun buruh binaan yang ingin melebihkan rezeki mereka.

Apakah yang mengalakan mereka berbuat demikian? Pertama harga dikenakan lebih rendah, kedua kualiti "finishing" mereka dapat diterima dan ketika empunya hartanah itu ada pilihan jika hendak murah lagi pembelian pembelian bahan bahan yang diperlukan boleh dibeli sendiri. Dengan pilihan ini klien klien mereka akan lebih tertarik menggunakan perkhidmatan mereka. Pekerja pekerja asing ini juga memerlukan keuntungan yang berpatutan dan tidaklah begitu melampau jika dibandingkan kontraktor tempatan. Salah satu sebab harga kontraktor tempatan ini menjadi mahal kerana kebanyakan kerja kerja itu diberi kepada pihak lain dan kontraktor itu hanya untung atas angin. Walhal pekerja asing ini semuanya dilaksanakan sendiri dan tidak tamak nak cepat kaya.

Diatas faktor dan keyakinan ekonomi mereka semakin kukuh dan sudah ramai pendatang ini sudah memperolehi taraf penduduk tetap mereka sudah berani membuat tuntutan menubuhkan kesatuan sendiri. Peluang ini pula disokong dengan insiden insiden kekejaman majikan rakyat Malaysia yang menjadi jadi telah membuka tuntutan kenaikan gaji, cuti hujong minggu. Kesempatan ini juga tidak dilepaskan oleh pihak pembangkang memanipulasikan untuk mengeruhkan lagi keadaan. Ingat kembali betapa beraninya pendatang pendatang ini melakukan jenayah dan memberontak dipusat tahanan pendatang haram.

Jika kerajaan masih memandang enteng dan mengambil tindakan sambil lewa, kerana masih memberi peluang perniagaan kepada agensi agensi pekerja asing ini satu hari pihak pihak perkerja asing akan menjadi satu lagi "force" yang sudah sukar dibendung. Akhirnya rakyat Malaysia terutama orang melayu yang akan terpaksa menjadi kuli kepada mereka dan inilah baru betul betul "Pisang berbuah dua kali" Carilah satu mekanisme dan hendaklah mengurangkan pergantungan ini. Kukuhkan ekonomi negara dan pemimpin juga harus berjimat cermat dan janganlah selalu perlu "first class treatment." Insyaallah rakyat akan turut insaf.

No comments: