Saturday, November 7, 2009

Bolehlah dikira rakyat didahulukan!

Alhamdulillah, apabila mendengar pihak kerajaan telah menarik balik arahan memandatorikan pemeriksaan tahunan bagi kenderaan persendirian yang berusia 15 tahun keatas rasa lega juga walaupun banyak lagi bebanan rakyat yang harus diperhalusi dan mencari kaedah menang menang. Iaitu kerajaan tak dibebani dan rakyat pun harus memikul bersama dengan cara yang realistik.

Dengan tindakan sedemikian,kerajaan telah dapat membuktikan bahawa rakyat didahulukan dan tidak tertumpu pada satu satu kaum sahaja yang telah dilakukan semasa awal pemerintahan Perdana Menteri. Kalau pun nak menolong kaum yang dirasai ketinggalan, usahlah begitu ghairah dipublisitikan saperti berkempen, setiap penekanan disiarkan di kaca televisyen tumpuan berlebihan pada satu kaum sahaja biarlah semua kaum terasa adil dan tak terasa jelak menontonnya.

Orang tua tua sudah berpesan, buat baik berpada pada buat jahat jangan sekali. Apa pun keserdahanaan itulah sebaik baik pilihan. Janganlah satu lubang ditutup, lubang lain pula terbuka.

Kita senantiasa mendegar nasihat, bijak berbelanja, jangan terpesona dengan menggunakan kad kredit dan jangan meminjam dengan "Ah Long" akhirnya ia akan menjerat diri. Kepada ibu bapa yang penyayang apa bentuk kebaikan dan nikmat yang tidak hendak diberi pada anak anak mereka? Tetapi keinginan itu tidak boleh diiring dengan nafsu, sebaliknya keinginan itu mesti diiring dengan akal yang realistik barulah kita tidak terjerat oleh hawa nafsu.

Memang difahami bahawa kerajaan BN sedang bertungkus lumus hendak membuktikan bahawa kerajaan BN sahaja yang lebih berwibawa dari PR dan persepsi ini tidak dapat dinafikan dengan pengelaman selama 52 tahun. Tapi dalam lanskap politik sekarang dan persepsi rakyat yang dah tidak tahu menilai antara keburukan dan kebaikan dengan membiarkan hawa nafsu meliar. Adakah segala pembetulan ini adalah pembetulan yang dikehendaki rakyat. Janganlah terlalu teruja dengan apa yang dilihat pada luaranya bagaimana pula didalam kalbu mereka?

Berpalinglah pada parti parti komponen BN, dalam mana kerajaan BN berusaha memulihkan keyakinan majoriti rakyat mereka asyik bertelagah dengan ideologi sendiri. Ini patut diperbetulkan dahulu. Dalam ruang linkup yang kecil pun tidak boleh mencari jalan penyelesaian bagai mana dan selesaikan masalah negara. Pedulikan apa yang berlaku dengan pihak pembangkang, lagi mereka bercakaran semakin lemah pengaruh mereka. Tetapi BN lebih banyak rugi jika hilang kuasa jika dibanding dengan pembangkang. Carilah cara dan jalan yang betul dan berhati hati dengan nasihat nasihat yang diterima. Jangan nanti diParlimen biasa duduk disebelah kanan speaker salepas PRU 13 duduk disebelah kiri pula.

Sekali saya menyeru putihkan-lah BN dan juga jentera kerajaan, ambil tindakan yang seadil adilnya yang dibenarkan oleh Allah SWT dan yang maha adil hanyalah Allah SWT. Pohon padanya dengan kehadiran yang ikhlas. Selari dengan ayat 60,surah Al-Mu'min yang bermaksud,Dan Tuhan kamu berfirman,"Berdoalah kamu kepadaku nescaya Aku perkenankan do'a permohonan kamu. Sesungguhnya orang orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdo'a kepadaku, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina."

Insaf insaflah. Dunia ini hanyalah jambatan kealam akhirat yang kekal abadi. Allahua'lam.

No comments: