Friday, November 6, 2009

Harap ketegasan tidak dapat dibeli. Inilah istilah bermoral.

"Sorry? For what?" asks Johor MP - Malaysian Mirror 02.11.09

“Are Umno and Malay leaders only qualified to apologise?" he asked, when speaking tyo reporters at the Parliament lobby here Monday.

“No way, man! I won’t apologise because I have done nothing wrong,” he added

Itulah kata kata oleh Ahli Parlimen Sri Gading Datuk Mohammad Abdul Aziz yang dipersembahkan oleh Malaysian Mirror.

Bagaimana umum melihat dan manafsir kata kata itu? Adakah kata kata itu kata kata derhaka? Adakah itu teguran membina?

Apapun setiap pandangan itu terdapat dua persepsi, iaitu jika seseorang itu ingin melihatnya secara positif segala gala akan dihujahkan secara positif dan kalau dilihat secara negatif, negatiflah jadinya.

Walau apa hujah kita sama ada positif atau negatif hakikatnya kita semua adalah manusia dan sebagai manusia memang pasti kelemahan itu berada dimana. Hanya menggunakan akal sahaja yang akan akan menjadikan manusia itu waras, tetapi kalau nafsu digunakan kita akan jadi pengikut syaitan. Jadi apakah kaitan ini dengan topik yang sdang diperbincangkan?

Pada hemat saya apa yang YB Sri Gading ingin mengingatkan Perdana Menteri jangan terlalu "over" mengambil hati pada kaum yang tidak menyokong dan terlupa pada yang menyokong. Takut takut yang dikendong berciciran dan yang dikejar tak dapat.

Perdana Menteri berhak melaksanakan apa yang difikirkan terbaik dan munasabah dan menggunakan budi bicaranya dengan kuasa yang telah diperuntukan. Tetapi Perdana Menteri juga harus ingat pertama dia juga manusia yang tak sunyi dari kelemahan dan kedua adakah yang mengelilingi beliau itu yang kononnya bertindak sebagai penasihat, ikhlas. Takut takut jadi, "harapkan pagar, pagar makan padi" atau "harapkan sokong,sokong membawa rebah." Itulah terjadi kepada Pemimpin negara kita sebelum ini.

Mungkin juga YB Sri Gading, dalam jangka masa pemerintahan Perdana Menteri yang masih singkat, agar Perdana Menteri mengkaji semula dasarnya yang kadang kala dilihat cuba menyogok rakyat yang tidak menyokong Barisan Nasional dengan berbagai 'goodies", ini tidak akan bertahan lama dan tidak akan mengubah persepsi rakyat terhadap Barisan Nasional. Saya pernah mendengar MB Kelantan berkata,"kalau BN beri ambil saja, mereka beri bas nak balik Kelantan naik,TETAPI bila pangkah,pangkah "BULAN." Perkara perkara seumpama ini tidak mustahil boleh berlaku. Sepekara lagi, lasanakanlah dasar dasar yang adil untuk semua dan bukan dari sudut ugutan dan meraih sokongan melalui habuan. Pemberian seumpama inilah mendidik masyarakat Malaysia akan buat apa pun demi wang dan takut takut budaya "ugut dan dapat" boleh merebak kepada gejala yang tidak sihat dan yang lebih dahsyat lagi saperti "beri betis nak peha."

Budaya politik wang, dah macam tak akan dapat dihapuskan. Personaliti yang didapati mengamal pun masih memegang jawatan penting bagaimana nak kikis sikap ini. Sekarang pula wakil rakyat dah mula didakwa memanipulasikan dana peruntukan untuk kesejahteraan rakyat. Walau pun belum dibuktikan bersalah tetapi sudah boleh dilihat kejujuran wakil rakyat sekarang. Sampai bila pihak pihak penguat kuasa undang undang saperti PDRM,SPRM dan Peguam Negara akan dijadikan "PUNCHING BEGS" demi kepentingan politik? Adalah menjadi harapan agar semua pemimpin buanglah sindrom penafian dan defensif demi kesejahteraan rakyat dan negara Malaysia.

Setiap nyawa yang mendiami bumi bertuah ini, harus bersyukur sebayak banyaknya bahawa negara Malaysia ini tidaklah seburuk saperti negara negara lain baik disegi geografinya dengan ancaman "natural disaster" mahu pun keganasan manusia. Janganlah terlalu ghairah menjadi juara. Semua perlu bertimbang rasa dan adil dan bersyukurlah seikhlas ikhlasnya kepada Allah SWT atas rahmat yang dikurniakan.

No comments: