Wednesday, November 4, 2009

Kalau dah kena semuanya adalah penginayaan.

Apabila menjadi sasaran siasatan pihak berkuasa terdengarlah, "saya diperangkap,saya diinaya,inilah taktik kotor kerajaan, ini adalah konspirasi" dan banyak lagi cakap cakap negatif yang dilontarkan. Inilah resmi manusia yang sentiasa bersikap defensif dan adakalanya menegak benang yang basah. Perbuatan ini adalah semata mata untuk kepentingan dan cita cita peribadi.

Kata kata orang tua tua, "kalau tidak ada angin,masakan pokok boleh bergoyang." Memang ada kebenaran juga pokok kecil boleh juga bergoyang oleh goncangan manusia dan yang besar oleh goncangan jentolak. Jadi buktikanlah sama ada goyangan itu berlaku dari kekuasaan ilahi atau perbuatan manusia.

Walau pun yang tertuduh masih tidak bersalah sehingga terbukti melepasi keraguan akan kesalahannya, tetapi resmi manusia atau tanggapan manusia ini selalunya bersifat negatif dengan andaian yang bukan bukan. Oleh yang demikian sebagai wakil rakyat janganlah terlalu ghairah memperbaiki status dan kedudukan setelah dipilih sebagai wakil rakyat. Apabila nafsu memenangi atau mengatasi akal banyak yang tak baik dari yang baik akan berlaku.

Dalam hal ini seseorang wakil rakyat atau pembantunya sepatutnya tidak menggunakan justifikasi pemikiran sendiri. Setiap pemikiran sendiri itu sentiasa ada bisikan syaitan. Apa yang harus dilakukan adalah sentiasa insaf dan memuhasabah diri dan balik kepada tujuan asal sikap dan tanggung jawab seorang wakil rakyat. Jika tujuan lebih kepada kepentingan diri berundurlah secara terhormat.

No comments: