Wednesday, December 9, 2009

Apa pendapat anda,betulkah kakitangan awam Pulau Pinang penghalang kemajuan?

I did not sabotage Penang Govt': Nik Ali - NST 08.12.09

Pernahkah kita dengar perumpamaan,"tidak tahu menari sebab lantai jongkang jongkit," tidak pandai bermain bola sepak sebab padang tinggi rendah." Inilah dapat digambarkan apabila sesuatu perancangan kerajaan Pakatan Rakyat itu gagal.

Dakwaan bahawa tiada kerjasama dari kakitangan awam diPulau Pinang dan menyokong UMNO telah tersebar kuat dikalangan penyokong penyokong Pakatan Rakyat. Oleh kerana sikap kaki tangan awam yang sedemikian banyak usaha usaha kerajaan Pakatan Rakyat untuk kebaikan rakyat Pulau Pinang terbantut.

Boleh percaya ka? Inilah yang saya dengar dari mulut rakan rakan lama saya yang telah condong kepada Pakatan Rakyat. Puak puak ini terus memberitahu bahawa PRU 13 yang akan datang adalah milik Pakatan Rakyat kerana prestasi kerajaan Pakatan Rakyat itu "strict" dan tidak ada "habuan" untuk sesiapa. Tak serupa dulu.

Bukan saja sokongan datang dari majoriti kaum Cina dan India tetapi sudah banyak orang orang melayu pun sudah beralih keyakinan kepada Pakatan Rakyat. Begitulah tingginya keyakinan puak Pakatan Rakyat ini. Memanglah betul seperti yang dikatakan, Nak tahu kebaikan bertanyalah pada kawanya,tetapi nak tahu keburukan tanyalah kepada musuhnya musuhnya.

Yang malangnya apakah ilham baru dan pendekatan baru yang Barisan Nasional pulau Pinang selama ini lakukan selain dari bertengkar dalam dewan yang tak kemana dan demonstrasi yang tak membawa apa apa faedah selain dari menambah kerja pihak penguat kuasa.

Tidak ada cara lainkah untuk mengembalikan keyakinan rakyat kepada Barisan Nasional? Kenapa mesti mengikut tindak tanduk pihak pembangkang dalam meluahkan ketidak puasan hati terhadap kerajaan yang memerintah? Meniru untuk kebaikan dan kemajuan adalah baik, tetapi sekadar bertengkar, dihalau keluar dari dewan, boikot persidangan dan berdemonstrasi bukanlah satu tindakan yang boleh dibanggakan.

Boleh tak Barisan Nasional mencari atau mengilhamkan satu pendekatan yang boleh dilihat rakyat sebagai tamadun lagi terhormat dan akan menerbitkan perasaankeyakinan bahawa Barisan adalah lebih baik dan berkemampuan dalam mentadbirkan negara.

Sayugia diingatkan, dalam melaksankan usaha usaha mengembalikan keyakinan rakyat kepada Barisan Nasioanal, semua duri duri dalam daging baik dalam Barisan Nasional mahu pun diperingkat pelaksana haruslah dikenal pasti. Jika tindakan ini diambil sambil, lewa bukan sahaja Pakatan Rakyat akan terus berkuasa diPulau Pinang malah saki baki yang kerusi DUN ayang ada pun akan lesap dek orang yang talam dua muka ini. Malah ada diantara pelaksana pelaksana yang "hands on" telah melelongkan diri mereka to the "highest bidder" inilah salah satu faktor yang telah menjatuhkan Barisan Nasional.

Menyedari faktor ini dapat mengagalkan penguasaan Pakatan Rakyat, puak puak ini telah mempropagandakan bahawa kerajaan mereka tidak mendapat sokongan kakitangan awam dan itulah sebabnya segala usaha demi kebaikan rakyat Pulau Pinang tidak memberi kesan yang diharapkan. Dengan itu segala kepincangan dan kelemahan mereka dapat disembunyikan dan rakyat akan menyalahkan kakitangan awam yang majoritinya terdiri dari orang melayu.

Bukalah mata dan sedarlah pemimpin pemimpin Barisan Nasional, kempiskan perut dan tawan semula Pulau Pinang. Mana mana pemimpin yang patut berundur tu undurlah, yang sedar mereka sudah tidak diterima rakyat selain dari kuncu kuncu mereka pun patut tarik diri. Berilah nafas baru, barisan baru dan keyakinan baru pada Barisan Nasional. Pada yang lama tu kalau boleh menyumbang sumbanglah secara "indirect" lakukan seperti apa Tun Dr. Mahathir lakukan sekarang. Undur semasa masih ada yang suka dan jangan kita disingkirkan.

No comments: