Monday, December 21, 2009

Beranilah Perdana Menteri-ku!

Tuntutan UMNO Pulau Pinang bagi menerajui Barisan Pulau Pinang telah berkali kali dikemukan untuk pertimbangan pucuk pimpinan Barisan Nasional tetapi, "boleh dikemukanlah" hasilnya dah diketahui. Malah MCA pernah juga menyuarakan keinginan menerajui Barisan Nasional Pulau Pinang ketika kerusi MCA yang menang melebihi Gerakan tetapi juga tidak dipertimbangkan.

Apakah kelebihan yang ada pada parti Gerakan, walau pun hanya ada satu kerusi pun masih boleh mengetuai Barisan Nasional. Ada unsur unsur "blackmail" kah, atau budi yang diberi selepas kekacauan 13 Mei 1969 dan tertubuhnya Barisan Nasional belum terbalas balas lagi kah?


Apakah yang dilihat oleh Pengerusi Barisan Nasional ketika itu sampai tak kira kehendak suara majoriti dan masih berpaut pada parti Gerakan?

Pucuk pimpinan Barisan Nasional juga harus berubah dengan perubahan lanskap politik sekarang. Jika parti Gerakan dikekalkan atas alasan Pulau Pinang majoriti penduduknya adalah cina, kenapa MCA tidak boleh menerajuinya? Jika alasan penerajunya mesti datang dari komponen yang mendapat sokongan terbanyak maka UMNOlah yang patut menerajuinya.

Tetapi kalau nak gunakan, "pisang emas dibawa belayar, masak sebiji didalam peti, hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati." Maka matilah orang orang melayu diPulau Pinang dan hanya mampu membeli pangsapuri sahaja.

Pernah saya mendengar kata kata seorang rakan cina dalam berjenaka berkata, orang cina tinggal dipulau dan orang melayu tinggal ditanah besar tapi masih Penang bukan. Apa yang dapat kita fahami walaupun ungkapan itu dikatakan seolah olah tidak memberi apa apa makna ketika itu.

Lihat sajalah apa yang orang melayu ada selain dari kampong kampong usang peninggalan datuk nenek mereka. Itu pun secara berhemah akan diusir. Balik Pulau dulu dikatakan majoriti penduduknya orang melayu, pergilah lihat sekarang, rumah ters dua tingkat pun dan mencecah hampir hampir setengah juta, mampukah orang melayu yang biasa mendiami rumah rumah tersebut.

Pergi pula kepada Taman perumahan Seri Tanjung Pinang, Tanjung Tokong, melayu tinggal dirumah panjang atau pangsapuri tetapi berapa kerat orang melayu yang mampu beli rumah rumah teres,berkembar atau banglo yang terbina dipersisiran pantai. Bukan kata nak beli, sewa pun belum tentu mampu. Paling malang dibuatnya laluan jalan kaki ditepi pantai tapi untuk pemilik rumah orang orang kaya sahaja. Alasan diberi, takut kalu dibiarkan tuan tuan punya takut ada penceroboh. Jadi kemana orang orang melayu miskin akan pergi? Terpaksa keluar duit pula jika anak cucu hendak berjalan jalan ditepi laut.Janganlah penduduk yang tinggal dalam satu kawasan tetapi berasa terasing. Janganlah terlalu kapitalis. Inilah kerajaan yang ditunjanggi oleh Gerakan sebelum PRU 12, bagaimana BN tidak tumbang diPulau Pinang.

PERBEZAAN DISATU KAWASAN SERI TANJUNG PINANG TANJUNG TOKONG



UNTUK YANG KAYA PERSISIRAN PANTAI








UNTUK ORANG MELAYU TAMAN PERMAINAN UMPAMA KOLAM SELEPAS HUJAN

Dengan slogan rakyat diutamakan adalah diharapkan Perdana Menter "walk the talk" dan beranikan diri untuk berubah. 1 Malaysia = ringgan sama dijingjing berat sama dipikul.

No comments: