Wednesday, December 2, 2009

BN atau Pakatan - memang serangan telah bermula,siapa yang terdesak?

Beef over BTN is just hogwash 02.12.09 NST online

Membaca pandangan penulis diatas dapatlah saya rumuskan siapa yang lebih terdesak diantara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.Teringatlah saya akan ketetapan yang dinyatakan oleh Ketua Pembagkang Pakatan Rakyat bahawa pengistiharan perang keatas Perdana Menteri.

Umum agaknya sudah membaca lapuran dakwaan yang ditimbulkan semula oleh P.I Bala dan dikeluarkan berulang ulang kali agar yang "missed" tidak akan "missed."Sekarang kedengaran pula tentang Biro Tatanegara (BTN) yang didakwaan tidak menepati gagasan satu Malaysia.

Kenapa serangan serangan seumpama ini ditimbulkan? Pilaharaya ke13 hanya tinggal lebih kurang 2 atau 3 tahun sahaja lagi. Dengan momentum Barisan Nasional bergerak, besar kemungkinan keyakinan terhadap Barisan Nasional dapat diperbaiki jika tidak dapat dipulihkan sepenuhnya. Jika ini berlaku, kaki kaki dari Pakatan Rakyat untuk melangkah ke Puterajaya terpaksa berpatah balik.

Keduanya dengan pergolakan hilang keyakinan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat dan ada yang keluar parti dan ada juga yang melompat masuk parti komponen Barisan Nasional juga membimbangkan Pimpinan Pakatan Rakyat. Senario inilah yang membuat Pakatan rakyat menjadi terdesak dan terpaksa menggorek isu isu yang dapat menggangu gugat pemikiran rakyat terutama "melayu universal" dan kaum kaum bukan melayu.

Isu kes liwat penasihat PKR dimahkamah juga merunsingkan pihak Pakatan Rakyat satelah berbagai usaha melenggahkan prosiding itu ditolak oleh mahkamah walau pun pihak mahkamah amat bertoleransi dengan memberi segala peluang pada yang dituduh. Keputusan ini juga amat ditunggu tunggu oleh rakyat jelata akan kesudahannya.

Lebih tenat bak sudah jatuh ditimpa tangga, perkembangan politik diKelantan. Pada mulanya isu dakwaan salah guna kuasa menantu Nik Aziz, belum pun selesai isu RM 65,000.00 tajaan keMekah dan sekarang dah pula isu duri dalam daging dalam PAS yang ingin menjatuhkan Nik Aziz. Dengan perkembangkan inilah pihak Pakatan Rakyat sudah nampak terdesak dan terpaksa mencari isu isu sensasi bagi mengalih perhatian rakyat terutama untuk mengawal penyokong penyokongnya yang dah mula goyah.

Lihatlah pada yang tersirat dan halusilah seikhlas ikhlasnya.

No comments: