Tuesday, December 1, 2009

Semuanya adalah kerana mu 1 Malaysia???

Kesempitan pemikiran telah banyak menjadikan konsep satu Malaysia sebagai "punching bag" pada setiap kecacatan atau musibah yang berlaku. Dimana silapnya dengan konsep 1 Malaysia ini?

1. Adakah orang yang mengilhamkannya itu yang salah?
2. Adakah kefahaman dan penerangan masih kurang jelas?
3. Adakah 1 Malaysia ingin dibandingkan dengan Malaysian Malaysia?
4. Adakah disebabkan pengilhamnya tidak diterima?
5. Adakah 1 Malaysia itu sememangnya satu konsep yang tidak dapat diterima?
6. Adakah 1 Malaysia ini "over emphasized" membuat rakyat jelak?
7. Adakah 1 Malaysia ini cakap tak serupa bikin?
8. Adakah 1 Malaysia ini digunakan sebagai alasan menentang keistemewaan orang melayu saperti yang digariskan didalam Perlembagaan?

Semua pembaca ada cara membahas dan merumuskannya. Apa yang saya lihat konsep 1 Malaysia ini, tidak memburukan mana mana kaum. Hanya konsep 1 Malaysia ini disalah ertikan oleh puak puak yang ingin mencari salah dan puak puak yang ingin mendabit dada sebagai "people's champions" dan tak kurang juga berfahaman 1 Malaysia ini mirip "Malaysian Malaysia."

Sabenarnya konsep 1 Malaysia ini hanyalah satu gagasan mengajak semua rakyat hidup dalam keharmonian, hormat menghormati antara kaum dan bergerak menuju satu misi iaitu mensejahtera dan memakmurkan negara Malaysia yang tercinta ini, sebagai Satu Warga Malaysia berbilang bangsa dengan satu rujukan iaitu Perlembagaan Malaysia dan satu perasaan cintakan Malaysia.

Tentu ada tertanya bagaimana konsep 1 Malaysia boleh direalisasikan sedangkan Perlembagaan Malaysia masih memperuntukan hak hak keistemewaan orang Melayu? Bagi menjawab ketidak puasan ini, setiap warga Malaysia hendaklah menerima realiti atau hakikat hidup yang telah ditentukan.

Apa itu realiti hidup sebagai rakyat Malaysia? Dalam kontek "realiti atau hakikat" diMalaysia , pengertian ini adalah bermaksud,sesiapa sahaja yang ingin menjadi dirinya sebagai Rakyat Malaysia hendaklah dalam masa yang sama patuh dan menerima Perlembagaan Malaysia yang telah mengariskan hak hak rakyatnya. Tidak ada satu undang undang diMalaysia yang memaksa mana mana orang menjadi rakyatnya dan tidak ada satu undang undang juga yang melarang rakyat Malaysia melepaskan kerakyatannya.Inilah realiti atau hakikat.

Apa yang terjadi sekarang ini dan menghuru harakan Malaysia adalah penyerapan persepsi persepsi luar dan budaya budaya luar yang mahu dicontohi atau dipaksa diterima pakai diMalaysia. Inilah pencetusnya. Penyerapan doktrin ini tidak dapat disekat dari meresapi pada pemikiran rakyat Malaysia dan sesuatu harus dilaksanakan sebagai benteng dan terbitlah Biro Tata Negara dan kemudian diikuti pula oleh PLKN.

Secara umumnya kedua dua benteng ini adalah, demi mempertahankan kedaulatan dan keharmonian negara. Walaupun secara kasarnya dilihat ada ciri ciri "double standard" tetapi jika diperhalusi ia adalah demi perpaduan kaum yang masih tidak seimbang oleh kesilapan mentaliti kaum yang ketinggalan itu sendiri.

Manusia ini berbagai, ada yang melakukan sesuatu itu tanpa merancang, ada yang sedia merancang dan ada juga yang "over" merancang. Ada juag yang masih tidur nyenyak, ada yang tidur tidur ayam dan sesekali terlelap dan ada yang sudah bangun awal. Jadi BTN dan PLKN ini adalah pengerak bagi yang masih tidur, yang tidur tidur ayam dan pengukuh pada yang sudah terbangun awal. Itulah perspektif yang harus dilihat oleh semua warga Malaysia dan bukan memanipulasikan tujuan BTN dan PLKN.

Disebabkan peserta yang hadir itu terdiri dari berbagai kelompok, modules yang dikongsi pun mestilah pelbagai tetapi dengan satu matlamat bagi mencapai keharmonian, kemakmuran dan kemajuan Malaysia.

Kita harus ingat kemiskinan itu menjurus kepada kekufuran dan dalam konteks ini kemiskinan juga menjurus kepada kekacau bilauan. Walaupun Malaysia pada dasarnya adalah sebuah negara yang aman, tetapi kedudukan Malaysia juga adalah strategik. Oleh demikian sudah tentu ada negara negara yang ingin menjadi "godfather" pada Malaysia dan bagaimana cara untuk membuat Malaysia mengikut telunjuk "godfather" ini?

Ada banyak cara, yang berkesan adalah serangan melalui ekonomi, mencetuskan huru hara dan membelenggukan pemikiran rakyat dengan keasyikan. Percubaan melalui ekonomi Malaysia masih dapat patahkan, mengasyikan rakyat telah lama dilakukan dan kesannya tidak begitu memberansangkan dengan adanya BTN dan apa yang tinggal hanyalah menggugatkan keharmonian kaum. Ini telah berjaya dilakukan pada 13 Mei 1969 sehingga tenggelamnya kapal layar walau pun tidak sepenuhnya tetapi ada kesannya dan lahirlah Dacing atau Barisan Nasional.

Sekarang sudah tiba giliran Barisan Nasional menghadapi ujian ini yang bertitik tolak dari gerakan reformasi dan sekarang ketuanan rakyat. Sentimen rakyat diusik semula, kewibawaaan kerajaan dipersoalkan dari segi ketelusan hingga kepada kebajikan. Integriti pemimpin diburukan, penjenayah menjadi hero, kemewahan menjadi dewa, yang batil dianggap benar dan yang benar dikuburkan, polisi kebaikan bersama dipolitikan. Inilah gerakan gerakan tersembunyi yang ditakutkan dan inilah peranan BTN dan PLKN bagi membetul dan membentengkan pemikiran rakyat agar Malaysia tidak dijajah sekali lagi.

Ingatlah dimana bumi dipijak disitulah langgit dijunjong. Masuk kandang kambing mengebek,masuk kandang kerbau menguak.

No comments: