Monday, January 11, 2010

Kebebasan diminta - Jangan sampai tak terkawal


Saya masih teringat akan cita cita bekas Perdana Menteri kelima yang ingin membawa pendekatan keterbukaan dan ketelusan dan visi beliau dilihat begitu selari dengan aspirasi rakyat Malaysia. Namun visi itu satelah keputusan pilihanraya 2008 lebih menampakan "senjata makan tuan."

Dalam negara yang berbilang bangsa dan berbilang agama, kerajaan harus berhati hati dalam usaha mendapat sokongan serta keyakinan rakyat. Janganlah terlalu membuka sehingga sehingga tiada untuk menutupnya. Tidak ada seorang insan pun yang tidak ingin kepada kebebasan, tetapi kebebasan sebagaimana atau apakah hadnya. Persoalan ini pernah saya timbulkan dalam blog ini dengan tajuk "how free is freedom?"Itulah persoalannya.

Sebenarnya komen komen dan kritikan yang kritikan disuarakan oleh rakyat bukan sahaja menjustifikasi hujah hujah mereka tetapi komen komen ini juga boleh dilihat sebagai mempertikaikan kredibiliti kerajaan mengendalikan sesuatu polisi atau isu. Kalau rakyat berpuas hati, masakan ada rungutan, umpama rumah dah siap pahat berbunyi.

Kerajaan tidaklah payah menari mengikut rentak pembangkang yang sentiasa mendendangkan lagu lagu kegemaran mereka iaitu kesamarataan, keterbukaan, ketelusan dan ketanggungjawaban. Jika terlalu sangat ingin bersaing, kadangkalanya kita akan tersasar. Kerajaan harus ingat objektif kerajaan adalah untuk kemakmuran negara dan kesejahteraan rakyat dan jangan terperangkap dengan perangkap pembangkang.

Cuba kita imbas semula kenapa pihak pembangkang pada mulanya ingin mengusulkan undi tida percaya keatas Perdana Menteri kelima tiba tiba cuba mengekalnya pula dan berusaha menghalang Perdana Menteri sekarang dilantik.

Kerajaan tidaklak sepatutnya takut pada bayang bayang dan tidak perlu melaksankan sesuatu "precedent" yang akan memakan diri sendiri oleh kerana bercita cita nak popular dan meraih sokongan. Kita dalam hidup atas rahmat Allah ini selain berusaha mengikut keredaan Allah, dan selebihnya bertawakallah kita pada Allah SWT. Sebagai umat Islam kita dipertanggungjawabkan segala perbuatan kita bukan sahaja didunia tetapi lebih lagi diakhirat.

Dibawah saya copy and paste hasil hasil dek terlalu terbuka dan kesamarataan.

Gugurkan tuntutan
ISA wajar digunakan
Allah row: 'Can there be any compromise now?'
Hisham: 7 gereja sasaran cubaan bakar, vandalisme
121 NGO kutuk serangan gereja
Tidak teragak-agak guna ISA isu 'Allah'
Pembangkang perlu bertaubat
Ambil iktibar peristiwa tragis

1 comment:

siapalaubeelan? said...

Nampaknya orang Melayu telah alpa dengan kemenangan yang kita capai dengan kemerdekaan dari orang British 50 tahun lalu.

Badan2 Melayu tidak cekap dan tidak berwaspada dan mengharapkan baik budi Melayu di balas dengan kebaikan.

Cara dunia bukan begitu. Sama ada kita memerintah atau kita di jajah.

Dalam kes Lau Bee Lan ini UMNO cuai kerana membenarkan mubaligh Kristian menetapkan kes yang memalukan dan menghina orang Melayu.

Tauhid Allah itu dipermainkan. Hanya dengan mengooglekan nama Lau Bee Lan kita boleh baca perempuan Cina ini adalah penyebar ugama Katholik Kristian! Dia mengambil 15 hari cuti untuk mengajar Bible!

https://satdthinks.blogspot.com/2009/03/

Maka orang PAS Melayu pun memuji-muji keberanian perempuan Cina ini menentang Kerajaan UMNO dan Agung dan memutar belitkan Perlembagaan.

Walhal Lau Bee Lan adalah musuh Islam sebagai penyebar Kristian!

Tak ada sesiapa dalam Kerajaan yang sedar dan peduli? Kalau di US, dia sudah diprofil sebagai pengganas ugama.
Jika Lau Bee Lan ini kenal rapat Pakiam maka isu ini sudah dirancang.
Lau Bee Lan mempunyai kepentingan sebagai penyebar bible untuk meluluskan usul Pakiam menyaman kerajaan sedangkan ia diluar bidang kuasa hakim.

Begitu juga Pakiam dan Lawerence adalah penyokong kuat DAP!

Guna ISA lah dia orang ni subversive.