Thursday, January 21, 2010

Kes Meliwat - Liciknya Anwar, tangguh lagi!

Memang tanggal 25 haribulan Januari 2010, bukan sahaja saya malah saya percaya ramai yang menanti tarikh tersebut oleh kerana kes Anwar Ibrahim didakwa meliwat Saiful dimulakan. Tetapi sayang sekali ia ditangguh lagi.

Berkemungkinan besar Mahkamah Persekutuan manangguhkan kes atas prinsip prinsip dibawah:

1. Semangat aforisme Lord Chief Justice Hewart dalam kes tersohornya, “… it is not merely of some importance but is of fundamental importance, that justice should not only be done, but should manifestly and undoubtedly be seen to be done,” is a paramount principle of the Rule of Law". ( "R -v- Sussex Justices, Ex parte McCarthy ([1924] [1923] All ER Rep 233). atau

2. Keputusan itu amat penting dan mengikat prosiding mahkamah kerana ia melibatkan tafsiran terhadap Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah yang membenarkan pendakwaan mendedahkan bukti kes secara automatik sebelum perbicaraan. berita penuh

Seksyen 51A ( Akta A1274 ) KPJ adalah saperti berikut:-

Penghantaran dokumen-dokumen tertentu.

( 1 ) Pihak pendakwaan hendaklah sebelum bermulanya perbicaraan menghantar kepada tertuduh dokumen-dokumen berikut:

( a ) sesuatu salinan maklumat yang dibuat dibawah seksyen 107 berhubong dengan terjadinya kesalahan yang didakwa keatas tertuduh, jika ada;

( b ) suatu salinan mana mana dokumen yang akan dikemukakan sebagai sebahagian daripada keterangan bagi pihak pendakwaan; dan

( c ) suatu pernyataan fakta yang berpihak kepada pembelaan tertuduh yang ditandatangani oleh Pendakwa Raya ata mana mana orang yang mengendalikan pendakwaan itu.

( 2 ) Walau apa pun perenggan ( c ), pihak pendakwaan tidak boleh memberikan mana mana fakta yang berpihak kepada tertuduh jika pemberian itu adalah bertentangan dengan kepentingan awam.

Adakah Anwar dan barisan penguamnya sengaja melenggahkan prosiding pembicaraan sebenar dengan harapan kes ini akan menjadi "out of sight. out of mind" ( When something is not nearby, it is forgotten about ) saperti kata kata penguamnya; quote, " Very far reaching this ruling is going to be, one way or the other. It is good that the judges are taking time," unquote, Anwar's lead counsel Karpal Singh told reporters.berita penuh

Tapi ada pula yang berpegang kepada prinsip "justice delayed is justice denied" contoh ). Taktik Anwar sebenarnya adalah untuk mengenepikan terus perbicaraan sebenar dari dibicarakan, dan jika berjaya bolehlah dia mendabik dada bahawa sodomy "2" ini juga konspirasi keatas karier politiknya. Memang licik manusia ini.

Kalaulah Anwar betul betul pendukung Rule of Law dan Natural Justice, dia perlu berani, tanpa mencari segala ruang untuk melenggahkan perbicaraan sebenar. Walau pun Anwar mempunyai haknya (right to be heard) tapi Saiful pun mempunyai haknya mendakwa keatas orang yang didakwa melakukan salah laku keatas dirinya tanpa berterusan dimalukan atau diaibkan. Kenapa hendak dlenggahkan, semasa perbicaraan sebenar pun Anawar boleh memohon penangguhan jika sebarang bukti yang dikemukan perlu penyemakan dan kajian mendalam oleh pihaknya. Kata orang putih, "let's settle once and for all." Rakyat pun ingin tahu kebenarannya. Adalah juga diharapkan dengan ruang ruang diberi ini pihak pembangkang tidak mempertikaikan lagi kesaksamaan badan kehakiman ini.

Apa akan berlaku jika rayuan Anwar diterima? Beliau akan juga meminta penangguhan dengan alasan semua dokumen dokumen diperolehi perlu masa untuk peguam peguamnya kaji. Satu lagi kelenggahan akan tetap berlaku ialah jangka masa pihak pendakwaan menghantar dokumen dokumen yang dipohon.

Bagaimana pula jika rayuan itu ditolak? Besar kemungkinan Anwar akan memohon penangguhan mengguna alasan menunggu keputusan keputusan kes qazaf diMahkamah Syariah. Kita harus ingat bahawa mahkamah mahkamah berkenaan juga mempunyai kes kes lain untuk diadili dan inilah kesempatan yang disukainya.

Oleh itu saya rasa tangguh punya tangguh sehinggalah PRU 13 dan nasib nasib Anwar masih boleh bertanding dan ditakdirkan pula Pakatan Rakyat sapu majoriti, faham fahamlah apa akan berlaku selepas itu. Apa pun semua adalah ketentuan Allah kita hanya meracang.

No comments: