Thursday, January 28, 2010

Salah sendiri kerana tak bersatu! Bukan salah orang lain.

Berita yang tersiar dalam Utusan Malaysia bahwa DPMM PP bertekad akan menutup pintu rundingan dengan kerajaan negeri dilihat ada baik dan buruknya. Berita penuh. Baiknya badan tersebut memberi isyarat kepada kerajaan negeri pimpinan DAP bahawa sudah sampai masa persatuan persatuan orang orang melayu bertindak diatas ketidakadilan Pakatan Rakyat. Tetapi yang tidak baik pula dimanakah saluran ketidakadilan ini hendak dipanjangkan untuk penyelesaian?

Adakah dua tiga kerat (pinjam kata kata YB Azhar) pemimpin melayu dalam Pakatan Rakyat sedia dan ikhlas menolong? Sedangkan Timbalan Ketua Menteri melayu yang ada, nak sapu lagi adalah, sehingga wang zakat pun nak ambil alih. Bodoh sangatkah pegawai pegawai MAIPP sehingga perlu kerajaan negeri mentadbir wang zakat? Itulah senario nasib orang orang Pulau Pinang sekarang. Puak puak UMNO pula terlalu bertolak ansur, kononnya nak jaga hati komponen komponen lain.

Dulu semasa Barisan Nasional berkuasa dan Pulau Pinang dibawah Koh Tsu Koon sudah dianggap buaya dan orang melayu kononnya nak perubahan sekarang apa sudah jadi? Keluar dari mulut buaya masuk mulut harimau (hari hari mau)!

Sebenarnya UMNO Pulau Pinang perlu tegas dan perlu menyatakan pendirian kepada Presidennya. Apa yang dilihat Presiden UMNO dah agak "over" untuk memenangkan hati kaum kaum bukan melayu untuk meraih sokongan sehingga dilihat macam kena ugut pula. Begitu juga dengan saranan gagasan 1 Malaysia dah muak dan wang rakyat pun dah banyak habis tetapi objektif 1Malaysia masih tak dihayati malah bertambah rendah tahap perpaduan kaum.

Seperkara lagi untuk berjaya orang melayu perlu bersatu tanpa kira fahaman politik, tanpa kira kekecewaan yang lalu, tanpa dendam, tanpa persepsi gaya hidup yang dipilih dan perasaan hasad dengki. Buang semua ini, kerja lebih rajin dan ikhlas bagi mencapai satu matlamat iaitu kesejahteraan orang melayu. Tetapi kalau ada duri dalam daging, musuh dalam selimut dan nak jaga tembolok sendiri boleh cakap sajalah, satu apa pun tak akan berjaya.

Oleh demikian pendekatan yang pertama carilah kesepakatan dan perpaduan orang melayu. Tetapi apa bila sudah berjaya janganlah pula berebut rebut nak jadi ketua nanti berpecah lagi dan tak kurang yang akan merajuk sebab tak dipilih atau pandangan tak diterima. Semua ini tak seharusnya timbul dan sentiasa perlu kesabaran untuk mencapai objektif penyatuan orang melayu. Jadilah penyatuan orang melayu saperti seberkas lidi. Bertolak ansur pun biarlah bertolak ansur yang berprinsip antara hak dan bathil.

No comments: