Friday, February 19, 2010

Anwar terkemut kemut mencari helah!

Tak pasal pasal Hakim Mahkamah Tinggi yang mendengar perbicaraan Anwar atas dakwaan meliwat pembantunya Saiful Bukhari Azlan dituduh berbohong dan berat sebelah. Ketegasan serta adilnya beliau telah mengenepikan permohonan peguam Anwar dari diri beliau digugurkan dari mendengar perbicaraan itu dan pada masa yag sama telah membenarkan pihak Anwar untuk membuat rayuan keatas keputusan itu serta menangguhkan perbicaraan yang telah pun masuh keperingkat soalan balas (cross examination).

Memang Anwar tersangat takut jika kes ini dibicarakan terutama dengan perkembangan yang sedang dialami oleh PKR khasnya dan Pakatan Rakyat amnya. Banyak telah diperkatakan oleh yang ada tempat dan pengaruh dalam PKR, bahawa PKR dan kroni Anwar hanya memperjuangkan satu matlamat. Meletakan Anwar sebagai Perdana Menteri. Apabila sudah berkuasa segala titik titik hitam yang terlekat pada dirinya dapatlah ditanggalkan. Sama ada mengikut rule of law atau cara authoritatif. Itulah hastrat dan cita cita Anwar dan kononnya ketuannan rakyat, kesamarataan itu semua adalah sekadar retorik sebelum dapat.

Cita cita inilah yang menyebabkan Anwar dengan sedaya upaya menggunakan segala peluang dan muslihat untuk mengugurkan dakwaan liwat keatasnya. Anwar tidak kisah jika dia menjadi liabiliti kepada Pakatan Rakyat tetapi dia lebih risau kebenaran yang menjijikan akan terkeluar semasa perbicaraan yang akan memberi impak saikologi bukan sahaja kepada dirinya tetapi juga keluarganya. Kepada PKR atau Pakatan Rakyat dia tidak kisah sebab ahli ahli yang menyokong kurang mengguna akal tetapi lebih perasaan lagi pun wang adalah segala galanya pada penyokong Anwar.

Bagi DAP hal hal moral, sex haram dan lain lain yang tidak mempamerkan akhlak mulia bukanlah menjadi batu penghalang asalkan mereka boleh berkuasa dan dapat mencucuk hidung hidung orang melayu sudah cukup bagi mereka. DiPulau Pinang saya teringat satu pandangan dari seorang berbangsa cina, sidia ini pernah berkata bahawa dia tidak kisah orang melayu membeli harta ditempat tempat strategik sebab satu hari hartanah itu kaum cina pasti mendapat semula, tetapi amat susah kalau hartanah itu dimiliki orang orang cina untuk didapati semula.

Begitulah keyakinan orang orang cina akan kelemahan orang orang melayu. Kelemahan inilah juga dimiliki PAS yang sentiasa dilihat tidak berani berdikari dan asyik menumpang tuah orang lain dan buat masa ini menumpang tuah Anwar Ibrahim. Oleh kerana kelemahan inilah Anwar dinampak masih mendapat sokongan PAS dab DAP pula disebabkan agama rasmi masih Agama Islam dan senanglah sikit jika Perdana Menteri berurusan dengan Yang DiPertuan Agung. Tetapi yang berkuasa dan mastermind tetap DAP. Senario ketara adallah di Pulau Pinang, Perak semasa Pakatan memerintah, Selangor, Kedah. Kelantan pula walaupun PAS menguasai sepenuh tetapi dah Menteri Besarnya pula terlalu condong. Entah entah MB Kelantan dan berangan angan nak jadi Pengerusi Pakatan Rakyat kut, saperti dijolok oleh Zaid Ibrahim.

Lihat, fikir dan hakusi kenapa Anwar Ibrahim terlalu hendak kes liwatnya digugurkan dan tergamak merendah rendahkan kedaulatan undang undang Malaysia dan menjemput serta menggalakan negara negara saperti Australia dan Amerika Syarikat mempersoalkan kewibawaan badan kehakiman Malaysia. Adakah kita rakyat Malaysia perlu orang saperti Anwar dan sekutu sekutunya memimpin Malaysia? Kalau tidak bersalah Anwar patut berani dan merelakan seluruh rakyat Malaysia mengetahui melalui perbicaraan terbuka dan bukan tutup dari diketahui rakyat. Kalau Anwar beriman pada Allah SWT dia patut taqwa dan pasrah menghadapi ujian ini dan membersih melalui keadilan bukan melalui mendengar sebelah pihak tanpa pengadilan.

No comments: