Monday, February 15, 2010

Guan Eng Melaka yang licik - Orang Pulau Pinang Mesti Pandai.


Ego Lim Guan Eng CM DAP Pulau Pinang, mula dilihat apabila berpindah dari rumah rasmi Ketua Menteri ke sebuah rumah banglow yang telah diubah suai dengan mewahnya. Teringat saya pada mula memegang jawatan Ketua Menteri dia begitu prihatin tentang pembaziran dan memilih mendiami rumah rasmi itu dan juga berpropaganda menaiki penerbangan kelas ekonomi. Itulah babak pertama lakonan Lim Guan Eng menipu dan mengelabui mata rakyat.

Oleh kerana dah mula syok jadi Ketua Menteri dengan dibuai oleh sanjungan dan layanan VIP Guan Eng telah mula lupa kawan sepejuangannya dan terpaksalah membuat sesuatu untuk mengekalkan kedudukannya. Bagaimana dia harus lakukannya? Ambil hati orang orang cina yang menjadi penduduk majoriti dan jelma sebagai hero pada orang melayu dan india. Inilah apa yang sedang dilakukan oleh Guan Eng.

Tak percaya kaji semula insiden Kampung Buah Pala. Izinkan pemilik dan pemaju runtuh perkampungan itu yang kononnya mematuhi kepada keputusan mahkamah dan menyalahkan kerajaan terdahulu kerana kurang prihatin kepada penduduk kampung tersebut. Pada hal hasil jualan tanah dipunggut oleh kerajaan pimpinan DAP. Selepas semua dah roboh selesai, DAP ambil kesempatan ini agar dilihat menjuarai nasib penduduk Kampung Buah Pala dengan kononya hasil pampasan yang diperolehi itu adalah hasil usaha mereka dimana pihak pemaju telah bersetuju memberi rumah teres dua tingkat sebagai pampasan.

Sentimen serupa juga dimainkan oleh Lim Guan Eng dalam isu sambutan Maulidur Rasul. Guan Eng sekali lagi mencari helah bagaimana untuk menonjolkan dirinya sebagai hero orang melayu pula. Tujuan sabenarnya adalah untuk menutup kezalimannya meroboh gerai gerai orang melayu serta mematahkan semangat orang melayu yang dilihatnya sudah sedar dan mula bersatu termasuklah kritikan cara pimpinannya diPulau Pinang oleh rakan rakan Pakatan Rakyat.

Guan Eng dengan kelicikan, telah mempergunakan Exco kuda kayunya serta Yang diPertua Agama Islam Pulau Pinang (yang suka pegang teloq) untuk "test the water." Maka arahan pertama membatalkan perarakan. Apabila perangkapnya mengena, semasa inilah Guan Eng tonjolkan dirinya sebagai "hero" sekali lagi dengan mengisyhtiharkan bahawa perarakan tetap diadakan dan dengan berani menjemput TPM hadir bersama.

Sebenarnya adalah niat Guan Eng tidak mahu perarakan ini direalisasikan. Guan Eng takut dengan kebangkitan orang orang melayu Pulau Pinang, sambutan ini akan lebih menyemarakan lagi perpaduan orang orang melayu. Tetapi disebabkan protes yang kuat, Guan Eng masih guna kesempatan ini untuk dilihat hero dengan memperlihatkan bahawa dia telah "overuled" keputusan exco kuda kayu yang bertanggung jawapan hal ehwal agama Islam. Dengan tindakan "overuled" ini telah menaikan balik "heroism"nya. Begitulah liciknya Guan Eng mempolitikan isu Maulidir Rasul dan memperbodohkan orang orang melayu yang gila kuasa dan kedudukan.

Tetapi malangnya sibuta lagi tolol yang masih menyokong tetap buta. Baca disini

No comments: