Sunday, February 21, 2010

Gerakan perlu diubah dari menerajui BN Pulau Pinang

Memang dah lama kepimpinan bekas Ketua Menteri Koh Tsu Koon dilihat berat sebelah yang terlalu menitik beratkan pada kaum majoriti dan tak hairanlah apabila DAP dengan gabungan kuda tungangannya PKR dan PAS, Tsu Koon tidak merasakan apa apa kerugian.

Kenapa nak rasa kerugian DAP yang kononnya parti berbilang bangsa hanya dianggotai oleh 90% kaum cina, begitu juga komposisi dengan Gerakan yang juga dikatakan parti untuk semua bangsa. Kenapa kedua dua parti ini tidak diminati oleh bangsa bangsa lain. Faham dan halusilah. Lawatilah Pulau Pinang, lihatlah penduduknya dan pasarananya, apakah tanggapan pertama setiap pengunjong?

Lihat saja semasa isu isu tentang penindasan gulongan minoriti melayu diPulau Pinang, Gerakan tidak langsung memainkan peranan sebagai sebuah parti yang multi racial serta peneraju Barisan Nasional, kalau MCA tu bolehlah diterima sebab MCA lebih mewakili orang cina. Adakah Gerakan juga mewakili orang cina dan tidak pelbagai kaum?

Perdana Menteri minta UMNO muhasabah diri Berita penuh , bagaimana pula dengan parti parti komponen Barisan Nasional tidakkah ahli ahli dari parti komponen juga perlu memuhasabahkan diri mereka. Bukankah Piliharaya ditandingi oleh Barisan Nasional dan bukan semata mata UMNO. Adakah Perdana Menteri memperakui bahawa UMNO adalah liabiliti semasa PRU 12 dan bukan kolektif?

Persepsi yang dilihat, Perdana Menteri hanya memberi tumpuan kepada UMNO, teringat akan saya kata kata Perdana Menteri bahawa beliau adalah Perdana Menteri untuk semua dan beliau adalah Pengerusi Barisan Nasional, seruan seumpama ini sepatutnya menyeluruh dan bukan tertumpu pada UMNO sahaja.

Kebelakangan ini telah banyak dilihat Perdana Menteri, terlalu bertolak ansur kepada kehendak kehendak kaum lain melebihi dari orang melayu dan bumiputra, dan tak kurang juga kenyataan kenyataan menyokong oleh pemimpin pemimpin UMNO bahawa orang melayu tidak dipinggirkan dan apa yang berlaku tidak tersasar dari Perlembagaan negara.

Adakah orang melayu keseluruhanya dan bersedia dengan networkinya untuk bersaing dengan kaum kaum lain? Atau hanya "orang orang melayu yang tertentu" sahaja yang bersedia? Adakah slogan "rakyat didahulukan" memberi gambaran bahawa kaum lain selain dari kaum melayu dan bumiputra yang terpinggir selama ini? Disebabkan itu peluang untuk kaum kaum ini perlu diperluaskan?

Bagaimana pula orang melayu diPulau Pinang tidakkah mereka kaum minoriti yang perlu pembelaan. Adakah orang melayu Pulau Pinang dianggap pengkhianat kerana BN kalah dinegeri tersebut? Adakah kekalahan itu disebabkan orang Melayu atau BN yang diterajui oleh Gerakan? Baca disini

Jika dikaji siapa yang majoriti pangkah UMNO dan berapa kerusi yang UMNO kalah jika dibanding dengan MCA ,MIC dan Gerakan? Jika hasrat untuk betul betul berubah, ubahlah peneraju BN diPulau Pinang dan jika 1 Malaysia hendak direalisasikan apa salahnya BN Pulau Pinang diterajui oleh UMNO pula? Lekeh dan zalim sangatkah UMNO yang ditunjanggi oleh orang melayu untuk memerintah Pulau Pinang? Dengan ini juga kita boleh lihat penerimaan kaum kaum lain tentang gagasan 1 Malaysia atau sekadar syok sendiri oleh pengilhamnya.

No comments: