Wednesday, February 24, 2010

BN Pulau Pinang - kenyataan Kean Aik adalah kenyataan!

Bagaimana kita menerima kenyataan penasihat Parti Gerakan Lim Kean Aik, bahawa Gerakan telah hilang Pulau Pinang klik disini? Adakah itu kenyataan buat masa ini atau kenyataan itu sekadar ransangan buat ahli ahli parti supaya bangun dari tidur? Apa sudut sekali pun,kenapa kenyataan itu tergamak dikeluarkan oleh bekas presiden parti itu? Mungkinkah pemerhatian beliau berpandu kepada tindak tanduk ahli ahli parti tersebut ketika ini?

Adalah kenyataan, selain dari kritikan kritikan terbuka pemimpin pemimpin peringkat negeri dari ketiga tiga komponen tidak ada apa apa usaha yang dilihat menambat semula hati para pengundi Pulau Pinang. Apa yang banyak dilihat pihak pihak NGO tertentu yang lebih agresif membela rakyat Pulau Pinang yang dirasakan tertindas.

Janganlah pula parti parti dari Barisan Nasional Pulau Pinang menjadi lembu punya susu, sapi dapat nama. Saperti apa yang berlaku semasa demonstrasi diBangunan Pesurujaya Australia (kes liwat Anwar Ibrahim). Sebaik dan sepatutnya setiap pembelaan rakyat atau menegakan kedaulatan negara oleh parti parti Barisan Nasional datangnya dari initiatif sendiri.

Diperhatikan juga dibawah pimpinan Koh Tsu Koon, Parti Gerakan lebih bersaing dengan parti parti dalam Barisan Nasional terutamanya UMNO Pulau Pinang. Pesaingan dengan MCA pula kedua dua parti ini ingin memperlihatkan siapa menjuarai kaum cina dan parti Gerakan ini tidak langsung mencerminkan sebuah parti yang mendukong parti berbilang bangsa dengan Presidennya terkenal "king of tripod" kepada pucuk pimpinan pusat.

Baik Gerakan atau MCA tidak banyak kedua dua parti memainkan peranan untuk menawan semula Pulau Pinang. Baca sahaja kenyataan Presiden MCA klik disini, kenapa Presiden MCA itu terasa demikian? Sambutan tahun baru cina oleh MCA Pulau Pinang pun masih dilihat MCA bercakaran, dimana Pengerusi MCA Pulau Pinang merangkap Naib Presiden MCA tidak hadir bersama.

Kelesuan inilah saya kira penasihat Parti Gerakan berpendapat Gerakan boleh lupakan untuk kembali berkuasa diPulau Pinang. Mungkin juga komen dari bekas Presiden Gerakan ini dikira sebagai "signal" untuk membiarkan DAP terus berkuasa. Sebabnya DAP,MCA atau pun Gerakan adalah parti parti yang ditunjangi oleh kaum cina dan memang membela kaum tersebut. Oleh itu janganlah buat ribut sangat dan seteru yang sebenar adalah UMNO dan PAS.

No comments: