Thursday, February 25, 2010

Hanya Politik dapat menghalalkannya.

Sekali kali bila duduk berfikir kebelakangan ini macam macam yang berlaku dan macam macam telah diperkatakan.Semuanya ghairah diperkatakan bermula apabila pintu pagar dibuka besar oleh Perdana Menteri yang kelima Pak Lah.

Kerana terlalu luasnya keterbukaan pintu itu, telah menyebabkan kesukaran untuk mengecilkan keterbukaan itu. Akhirnya keterbukaan itu juga yang meranapkan hayat jawatan Pak Lah sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Adakah pendekatan yang diambil oleh Perdana Menteri sekarang DS Najib akan akhirnya merebahkan juga karier politiknya? Kita sama samalah lihat.

Muthakhir ini telah dilihat bermacam macam diperkata dan diperdebatkan.Dari isu kalimah maha pencipta Allah sehinggalah sekecil kecil. Dulu manusia tidaklah pernah berani menimbulakan isu isu keagamaan dek kerana sensitivitinya tetapi sekarang sudah tidak dibatasi lagi. Ini telah memberi satu percapaian permulaan kepada mereka yang percaya kepada fahaman "The Golden Rule."

Kemudian timbullah perlakuan seks bebas oleh pemimpin dan gambar lucah . Ini pun mendapat simpati dari puak puak liberalis. Tak ketinggalan juga kebebasan seks kaum sejenis yang mendapat pembelaan. Kemudian diikuti oleh laungan bahawa Seksyen 498 Kanun Keseksaan sudah lapuk. Pembelaan ketas penjenayah penjenayah yang didakwa dizalimi oleh pihak berkuasa.

Timbul pula duit zakat ditabir urus oleh kerajaan negeri, mempertikaikan institusi raja raja melayu dan hak hak istemewa orang melayu, derma ihsan yang juga melibatkan orang Islam diadakan ditokong tokong. Pemimpin pemimpin Islam berebut menyemarakan upacara upacara syirik yang menyekutukan Allah.

Isu sekarang pula tentang hukuman sebatan disebabkan perbuatan zina dan minum arak yang dikenakan keatas wanita juga telah menjadi satu perdebatan dan paling akhir sekali mengalakan anak luar nikah apabila telah dihalalkan dari sudut undang undang negara dengan campur tangan Perdana Menteri.

Disini telah diperlihatkan hanya politik sahaja yang dapat menhalalkan apa yang haram dan mengharamkan apa yang halal. Itulah gambaran yang sedang ditayangkan arah tuju kehidupan manusia sekarang. Keadilan institusi kehakiman dipertikaikan dan kewibawaan ulama ulama disangsikan.

Wallahualam.

No comments: