Saturday, February 13, 2010

DAP mesti dikaramkan - Bolehkah pendedahan Zahrain, Zul dan Tan membantu?

Memang benar sekadar berpendirian tidak menjamin kejayaan mendaki tangga tangga kecemerlangan politik. Lihat saja apa yang berlaku pada pemilihan UMNO dimana Mukhriz mendapat pencalonan terbanyak tetapi apabila undian sebenar ia tidak mencerminkan angka semasa pencalonan. Nasib itu juga menimpa Tan Sri Rafidah Aziz dan yang amat tidak dapat dilupakan, pertandingan antara Tun Mahathir dengan Tengku Razaleigh.

Oleh yang demikian, dengan tahap pemikiran dan kesedaran material ahli ahli dan penyokong penyokong sekarang adalah amat sangsi, sama ada sokongan keatas personaliti personaliti ini akan berterusan. Jika diambil kira senario semasa akhirnya hero hero ini akan keseorangan dan lama kelamaan terpinggir dan dilupakan. Itulah senario politik Malaysia dan itulah apa yang terjadi kepada Allahyarham Datuk Harun Idris dan senario seumpama ini masih berulang dimana hero hero veteran yang masih mahu berada dilime light atau main stream politik semasa terpaksa berhempas pulas menonjolkan diri demi suvival politik mereka dan mahu dilihat sebagai masih relevan.

Berbalik kepada tindakan tindakan pemimpin pemimpin politik pertengahan yang mendakwa menegakan kebenaran, telah pula diistilahkan oleh penyokong setia sebagai membuka pekong didada, adakah mereka ini dianggap penderhaka atau" tikam belakang?" Mungkin yang taksub dan beroleh habuan akan melabelkan pemimpin pemimpin saperti ini sebagai belot, ada juga yang setuju tetapi takut berterangan dan ada yang akan menyokong secara terbuka. Itulah hakikatnya.

Sama ada tindakan tindakan sebegini dianggap "advantage" atau "opportunity" bagi parti lawan atau tidak, tetapi yang nyata individu individu ini berprinsip dan berani." They will not toe the line" atau "they are not the yes men." Siapa yang melahirkan ahli ahli yang berpersonaliti begini? Tidak lain dan tidak bukan pemimpin tertinggi dan kunco kunconya yang bertanggung jawab, yang sentiasa berfikiran mereka ketua mereka lebih tahu. Akhirnya timbullah ketidak puasan hati dan lahirlah ahli ahli yang sebegini.

Bukan sahaja pemberontakan kecil ini berlaku dalam PKR, UMNO sudah pun berlaku dimana Presiden yang dahulu terpaksa mengundur diri dan kemelut itu juga sedang dialami dalam MCA yang entah bila dapat diselesaikan dan tidak ketinggalan PAS.

Selain MCA yang ketara sangat adalah parti parti yang ditunjangi oleh orang melayu iaitu UMNO, PAS dan PKR. Persoalannya kenapa? Jawapannya sama ada disedari atau tidak adalah disebabkan penjajah British. Satelah pihak British membawa masuk kaum kaum India dan Cina dengan pelbagai janji terpaksalah melakukan sesuatu agar orang orang melayu sebagai orang yang terdahulu bertolak ansur dengan kawan kawan baru ini.

Oleh kerana berabab abab "dimanjakan" kesan kesan yang masih kuat tertanam dalam jiwa orang orang melayu adalah memperolehi kesenangan dengan titik peluh orang lain. Kesempatan inilah yang dimanipulasikan oleh DAP yang sudah berupaya membaca kelemahan orang melayu. Lebih ketara lagi kuasa ekonomi dimonopoli oleh kaum cina, bertambah mudahlah mereka memperkudakan orang orang melayu yang gila kuasa dan tamak haloba. Semuanya boleh dibeli oleh mereka.

Sejarah piliharaya juga dengan nyata memberi gambaran penempatan majoriti kaum cina amat kurang menyokong parti UMNO atau PAS kecualilah bilangan mereka itu kecil jadi terpaksalah bersikap masuk kandang kambing mengebek dan masuk kandang kerbau menguak. Sudah banyak maruah melayu tercalar dan semakin parah apabila agama Islam turut dicalari dan terkini adalah kalimah Allah dan wang zakat di Pulau Pinang. Bilakah orang melayu Islam akan sedar dan bolehkah DAP yang mula memaharajalela ini dikaramkan? Adakah kebangkitan orang melayu diPulau Pinang itu sekadar hangat hangat tahi ayam?

No comments: