Saturday, February 27, 2010

Konsep ketuanan melayu melemahkan orang melayu?

Apa pendapat kita yang berbangsa melayu,

1.Adakah fahaman "ketuanan melayu" melemahkan orang melayu dan mengurangkan daya saing dengan kaum kaum lain dan diibaratkan saperti dadah?

"Walaupun badan-badan NGO Melayu yang berhaluan kanan inginkan supaya orang ramai percaya bahawa orang Melayu semuanya bersatu menyokong konsep Ketuanan Melayu, tetapi sebenarnya ramai daripada orang kita yang memandang ideologi itu sebagai sesuatu yang tidak berwibawa dan tidak berlandaskan ajaran Islam, dan oleh itu tidak boleh diterima pakai. Ramai dari kita juga berpandangan bahawa falsafah ini cuma akan melemahkan masyarakat Melayu itu sendiri, kerana ia menghindar penerapan nilai keteguhan dan akauntabiliti diri, ia menyekat pembangunan pemikiran kritikal yang berasaskan maklumat, dan ia mendorong pendekatan mengambil jalan yang senang dan bergantung kepada system naungan. Selain dari itu, pendekatan sedemikian tidak memberi dorongan positif supaya bermain bersifat adil, ia menyekat pefahaman betapa mustahaknya perbezaan pemikiran dan bertindak secara inklusif, dan ia mewujudkan sebab kenapa tidak perlu menjadi kompetitif dan berkerja keras."

"Hari ini, ramai orang Melayu berkongsi pandangan dengan orang Malaysia yang lain, bahawa walaupun program kerajaan memperimbangkan ekonomi berasaskan keperluan yang dihadkan dari segi masa mempunyai nilai, pemberian yang tidak ada hujung pangkal berasaskan hak-hak istimewa adalah seperti dadah. Ini adalah kerana ianya menimbulkan satu ketagihan dengan pemberian berasaskan naungan dari ‘mereka yang berkuasa’, yang akan membantutkan dan meracuni hidup mereka yang menerima. Dengan itu, maka wujudlah sistem elitisma dan kronisma, didorong dan disokong oleh mereka yang memerlui, dan yang memberi, perlindungan dan naungan tersebut. Dengan sumber-sumber mulai ketandusan, terdapat satu perasaan takut bahawa akan adanya satu detik waktu tegang, mengancam dan berkemunkinan ganas di mana kebiasaan kemewahan ini tidak dapat dikecapi lagi." Pandangan Penuh

2.Adakah fahaman ini dicipta oleh Barisan Nasional untuk mengukuhkan kuasa Barisan Nasional?

"Ketuanan Melayu adalah satu konsep yang telah menyebabkan BN yang dipimpin oleh United Malays National Organisation (Umno) tidak pernah kalah dalam pilihanraya umum semenjak pakatan tersebut ditubuhkan oleh Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein bagi menggantikan Perikatan."

3. Adakah fahaman ketuanan melayu memberi pengertian yang sama dengan fahaman zionisme yahudi?

"Dalam konsep ketuanan Melayu, orang-orang Melayu adalah tuan kepada bangsa-bangsa lain di Malaysia. Bangsa-bangsa lain seperti Cina dan India dianggap sebagai pendatang di Malaysia."

"Fahaman Zionisme memberikan keistimewaan kepada bangsa Yahudi di negara Israel. Penduduk berbangsa Arab di negara Israel tidak mendapat keistimewaan yang sama dengan rakyat berbangsa Yahudi di Israel."
Pandangan Penuh

Apa kata saya pula,
Ketuanan melayu mula dipandang negatif apabila rakyat dah mula jelak dengan sikap "flip flop" pemerintah yang dikira cakap tak serupa bikin. Penyakit ini bukan sahaja menyerang pemimpin pemimpin Barisan Nasional tetapi adalah kenyataan ia juga sudah meresapi dalam sanubari para pemimpin Pakatan Rakyat.

Berkemungkinan ada "sesuatu" sebagai pemimpin yang mereka harus hadapi, yang apabila sudah berkuasa mengambilnya sambil lewa. Apakah "sesuatu" itu yang dianggap remeh? "Sesuatu" itu ialah Lupa Daratan! Lupa daratan disebabkan berbagai, contohnya, terlupa diri kerana dikelilinggi oleh para pengampu, lupa diri kerana berkuasa, lupa diri kerana terlalu diagung agungkan dan kadang kadang terbawa bawa bahawa dia sahaja yang betul dan terlupa bahawa pemimpin itu juga seorang manusia biasa yang tak sunyi dari kesilapan.

Hakikatnya hanya yang tak waras dan betul betul gila yang tak tahu menilai kuasa dan kekayaan. Siapa tidak mahu semua itu? Tetapi biarlah berpada pada dan bermatlamat.

Apa yang sedang diperhatikan, orang orang berkecimpung dalam politk kebanyakannya tergulung dalam kelumpok kelumpok berikut:
a. Berfikiran dan berkeyakinan mempunyai sifat pemimpin sebab sokongan bukan kebolehan.
b. Mencebur diri mencari keuntungan dan kesenangan peribadi.
c. Sifat penentangan dengan dasar dasar pemerintah yang dilihat tidak adil.
d. Demi kemakmuran dan kesejahteraan negara serta berkebolehan, dan
e. Mereka yang kecewa ( kumpulan inilah yang paling bahaya).

Konsep ketuanan melayu tidak ada silapnya, saperti juga diSabah dan Sarawak dua negeri diMalaysia Timur itu masing mempunyai kuasa kuasa autonomi terutama dibawah Akta Immigresen. Bukankah kuasa kuasa ini juga satu keistimewaan yang juga boleh dilihat sebagai Tuan Tanah? Jadi dimana silapnya dengan ketuanan melayu.

Yang benar benar silap adalah orang orang yang berkepentingan serta yang tidak dapat menerima hakikat. Kalau tidak masakan Perlembagaan Negara digubalkan dengan keistimewaan diperuntukan kepada Raja Raja Melayu, orang orang melayu dan bumiputra. Inilah pengiktirafan yang diterjemahkan kepada orang orang melayu dan bumiputra sebagai orang orang yang terdahulu menduduki diPersekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

No comments: